Nieuwe Spotify-data laat zien dat EU-rechthebbenden in 2024 een recordbedrag van € 1,7 miljard ontvingen

Spotify, de wereldwijde abonnementsdienst voor audiostreaming, maakt vandaag zijn Europese Loud & Clear Data 2025 bekend. In dit rapport staan cijfers over de jaarlijkse uitbetalingen aan Europese rechthebbenden binnen de muziekindustrie. Gisteren maakte Spotify’s oprichter en CEO – Daniel Ek – tijdens Spotify’s Open House al bekend dat Spotify op dit moment 100 miljoen betalende abonnees in heel Europa heeft bereikt.
De nieuwe Europese cijfers van Spotify markeren wederom een recordjaar voor het streamingplatform. De cijfers laten zien dat EU-rechthebbenden in 2024 meer dan € 1,7 miljard genereerden – een stijging van 15% op jaarbasis, bijna het dubbele van het totaal in 2020 en meer dan het drievoudige van 2017.
Voor het tweede jaar op rij verzamelde Spotify gegevens over royaltybetalingen aan muziekrechthebbenden in heel Europa. Spotify is de enige streamingprovider die gegevens deelt over de vergoeding aan rechthebbenden – dit zorgt voor transparantie over de huidige streamingeconomie, de betrokkenen en het proces.
Uit de nieuwste gegevens van Spotify blijkt dat miljoenen artiesten en makers de mogelijkheid hebben om van hun vak te leven en biedt hen meer transparantie over de economische aspecten van muziekstreaming en royaltymodellen binnen de EU.
Belangrijke bevindingen uit heel Europa zijn onder meer:
Grenzen verleggen: Europese artiesten werden in 2024 wereldwijd bijna 28 miljard keer ontdekt op Spotify. Meer dan 52.000 artiesten uit de EU werden in 2024 toegevoegd aan afspeellijsten, een stijging van 4% ten opzichte van 2023. Het platform blijft daarmee een ongeëvenaarde plek bieden waar luisteraars en artiesten elkaar kunnen treffen. In 2024 luisterden Europeanen in totaal maar liefst 351,66 miljard keer naar artiesten uit Europa. En het ontdekken van Europese artiesten ging verder dan de grenzen van Europa. Bijna 830 miljoen door gebruikers gemaakte afspeellijsten in de VS in 2024 bevatten Europese artiesten, gevolgd door Mexico (meer dan 183 miljoen afspeellijsten met Europese artiesten) en Brazilië (bijna 148 miljoen afspeellijsten met Europese artiesten)
Nieuwe recorduitbetalingen: Spotify draagt aanzienlijk bij aan de Europese muziekindustrie via zijn royaltymodel. Europese artiesten genereerden in 2024 meer dan € 1,7 miljard, een stijging van 15% ten opzichte van vorig jaar, bijna het dubbele van 2020 en ruim drie keer zoveel als in 2017.
Artiesten in staat stellen van hun vak te leven: Spotify blijft artiesten in heel Europa in staat stellen van hun kunst te leven. In 2024 genereerden meer dan 17.000 Europese artiesten meer dan € 10.000, 27.000 Europese artiesten genereerden meer dan € 5.000.
Meer aandacht voor Europees talent: 44% van alle royalty’s die in de EU werden gegenereerd, waren in 2024 afkomstig van artiesten uit Europa, het hoogste niveau sinds de start van de gegevensregistratie (2017-2024). Bovendien werd meer dan de helft van alle royalty’s die door EU-artiesten werden gegenereerd, gegenereerd door artiesten die in een andere taal dan het Engels optreden (57%). Dit is tevens het hoogste percentage dat het platform heeft gezien sinds de metingen begonnen (2017-2024).
Vrouwelijke artiesten zijn booming: De afgelopen vier jaar hebben vrouwelijke Europese artiesten een enorme toename in streams gezien, zowel wereldwijd (+83%) als binnen Europa (+81%). Dit betrof een groei van 11% (wereldwijd) en 4% (EU-breed) in de periode tussen 2023 en 2024. Sinds de lancering zijn meer dan 400 vrouwelijke Europese artiesten opgenomen in het Spotify EQUAL-programma; dit wereldwijde Spotify-programma is erop gericht vrouwelijke artiesten te promoten via promotie, educatie, inspiratie en netwerkmogelijkheden op en buiten het platform om. Hiermee toont Spotify ook na de maand maart zijn inzet ten aanzien van vrouwenrechten.
Records in niet-Engelstalige markten: In 2024 werd Italië voor het eerst één van de talen die een omzet van meer dan $ 100 miljoen genereerde. Zeven van de tien meest voorkomende talen waarin muziek op Spotify wordt gestreamd, zijn Europese talen: Spaans, Duits, Portugees, Frans, Italiaans, Nederlands en Zweeds. Dit laat zien dat Spotify essentieel is voor de export van muziek van Europees talent, artiesten kunnen via Spotify geografische grenzen overschrijden en hierdoor een wereldwijde fanbase opbouwen. De gemiddelde jaarlijkse groei van de Europese export buiten de Europese grenzen bedraagt tussen 2014 en 2024 32%.
Federica Tremolada, Spotify’s General Manager Europe: “Europa en Europese makers vormen een cruciaal onderdeel van Spotify’s DNA. Daarom zijn we blij voor het tweede jaar op rij Spotify’s Europese Loud and Clear-data te vieren. Hiermee bieden we artiesten en makers in de EU en de rest van de wereld transparantie over de economische aspecten van muziekstreaming. In 2024 genereerden EU-rechthebbenden alleen al via streamingplatforms een recordomzet van € 1,7 miljard – een bedrag dat bijna is verdubbeld sinds 2020. We zijn ook enthousiast dat EU-makers wereldwijd blijven doorbreken: meer dan de helft van alle royalty’s die door EU-rechthebbenden worden verdiend, komt van muziek die in een andere taal dan het Engels wordt uitgevoerd.”
“Als General Manager voor Europa ben ik bijzonder trots op de vooruitgang die we hebben geboekt voor vrouwelijke makers. Het aantal streams van vrouwelijke Europese artiesten steeg wereldwijd enorm, met 83% in de afgelopen vier jaar. Dankzij ons EQUAL-programma hebben meer dan 200 Europese vrouwelijke artiesten essentiële zichtbaarheid, mentorschap en ondersteuning gekregen. Dit zijn niet zomaar cijfers; het zijn echte vrouwen, echte dromen en een heuse verandering in wat het betekent om als vrouw een stem te hebben in deze industrie.”
“Wij zijn de eerste en enige streamingdienst die gegevens deelt over de beloning van artiesten. Hiermee zijn onze Europese Loud and Clear-gegevens een belangrijk voorbeeld van hoe streaming Europese artiesten en makers in staat stelt om geografische grenzen te overschrijden en zo hun wereldwijde fanbase, naamsbekendheid en succes te vergroten.”
—– EINDE —-
Over Spotify
In 2008 veranderde Spotify voorgoed het luisteren naar muziek. Het is onze missie om het potentieel van menselijke creativiteit volledig te benutten door miljoenen artiesten de kans te geven te leven van hun kunst. En om fans de kans te geven om daarvan te genieten en erdoor geïnspireerd te raken. Alles wat we doen komt voort uit onze liefde voor muziek. Ontdek, beheer en deel meer dan 100 miljoen nummers en 5 miljoen podcasts gratis of upgrade naar Spotify Premium om toegang te krijgen tot exclusieve mogelijkheden zoals een offline modus, verbeterde geluidskwaliteit, Spotify Connect en luisteren zonder reclame. Vandaag de dag zijn we ’s werelds grootste abonnementenservice voor muziekstreaming met een community van meer dan 602 miljoen gebruikers, onder wie meer dan 236 miljoen Spotify Premium-abonnees in 180 landen.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.