Geplaatst door Nieuwsbank

Nieuwsbank gaat op avontuur, persberichtenservice blijft

UTRECHT, 20180105 — De website Nieuwsbank.nl gaat een nieuw verdienmodel voor journalisten ontwikkelen en stopt met het distribueren van persberichten. De aloude persberichtenservice – sinds 1998 – wordt overgenomen door de website persberichten.nl. Wie het oude Nieuwsbank wil gebruiken om nationaal of internationaal optimaal aandacht te genereren voor zijn persbericht, wordt nu automatisch doorgezet naar persberichten.nl. Binnenkort zal daar ook het Nieuwsbank logo vervangen worden door een Persberichten.NL logo.

Het nieuwe Nieuwsbank.nl komt binnen enkele weken online in beta-versie, in de tussenliggende periode kunnen de oude klanten alvast wennen aan de nieuwe situatie. Ook de oude gebruikers van de persberichten.nl website worden niet benadeeld, zij vinden hun pagina’s terug via persberichten.nl/index.pl.

Na de definitieve scheiding zal Nieuwsbank.nl zich toeleggen op onafhankelijke journalistiek, waaronder met name de uitwerking van persberichten die in de gevestigde media onvoldoende aandacht kregen. Volgens de oprichter van Nieuwsbank, Jan Halkes (71), inmiddels met pensioen, worden de mogelijkheden die het internet biedt om onafhankelijke journalistiek te borgen nog nauwelijks benut. “Wanneer je dat wel doet, komt er een einde aan het adagium dat wie betaalt ook de inhoud bepaalt”, aldus Halkes. Hij richt zich nu op het bijeenbrengen van een enthousiaste groep ervaren journalisten om het nieuwe verdienmodel van de grond te tillen.