Geplaatst door Odido

Odido zet in op duurzaamheid en behaalt gouden certificaat Telecomprovider behoort volgens EcoVadis tot top 5% wereldwijd in de telecomsector

Den Haag, 28 mei 2024 – Odido heeft van toonaangevend duurzaamheidsbeoordelaar EcoVadis een gouden certificaat ontvangen voor haar inspanningen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Met dit gouden certificaat behoort de telecomprovider tot de top 5% van alle telecombedrijven wereldwijd. Odido staat midden in de samenleving en investeert daarom voortdurend in initiatieven die goed doen voor onze planeet en de maatschappij. De provider ziet de gouden rating van EcoVadis als erkenning voor haar constante inspanningen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Odido streeft ernaar om technologie menselijker, duurzamer en inclusiever te maken. En die technologie kan een positieve impact hebben op onze samenleving, zo is de overtuiging van Odido. Daarom integreert de provider maatschappelijk verantwoord ondernemen volledig in haar bedrijfsstrategie en bedrijfsvoering. En met succes: vorig jaar behaalde Odido, toen nog T-Mobile, een zilveren certificaat. Dit jaar verbeterde de provider zich aanzienlijk en behaalde goud.

Uitzonderlijke score op gebied van milieu

De score wordt bepaald door bedrijven te analyseren op vier thema’s: milieu, arbeid en mensenrechten, ethiek en duurzame inkoop. Odido scoort op alle thema’s boven het gemiddelde in de telecomsector, maar vooral op het gebied van milieu scoort Odido uitzonderlijk hoog met 90 van de 100 punten, ruim boven het sectorgemiddelde van 47 punten. Odido wil haar eigen CO2 voetafdruk verder minimaliseren en streeft ernaar om de eigen uitstoot van broeikasgassen voor 2028 met 90% te verminderen. Zo maakt Odido gebruik van 100% hernieuwbare energie om het netwerk te voeden, evenals in de datacenters, kantoren en shops. Verder wordt de komende jaren het hele wagenpark elektrisch en worden alle shops omgebouwd en geïsoleerd, zodat ze van het gas af
kunnen.

Om haar duurzaamheidsambities ook in de rest van de waardeketen verder te realiseren, heeft Odido al enkele concrete stappen gezet. Zo wordt alle netwerkapparatuur hergebruikt of gerecycled, en voegt de telecomprovider geen plastic meer toe aan de logistieke keten.

‘Steeds duurzamere keuzes’

Søren Abildgaard, CEO van Odido: “Als organisatie maken we steeds duurzamere keuzes. We doen er alles aan om onze technologie duurzamer te maken en met deze gouden beoordeling tonen we aan dat het versterken van ons beleid ten aanzien van ESG prioriteit is. Ik ben er trots op dat we ons verbeterd hebben ten opzichte van de vorige meting.”