Industry Wire

Geplaatst door Bomberbot

Onderwijsassistenten Friesland College aan de slag met Bomberbot

Onderwijsassistenten in opleiding krijgen op het Friesland College in Leeuwarden les in programmeren. Zij leren werken met Bomberbot. Dit lespakket is gebaseerd op methoden die in het Verenigd Koninkrijk een vast onderdeel zijn van het basisonderwijs. De studenten geven vervolgens zelf les op een aantal Friese basisscholen.

In het onderwijs is een discussie gaande of programmeerlessen een plek verdienen in het vaste curriculum. De mening dat opleidingen voor docenten en assistenten meer aandacht moeten besteden aan allerlei vaardigheden van de 21e eeuw, waaronder programmeren, wint terrein.

Jos Linneman, docent bij het Friesland College, besloot de uitkomst van deze discussie niet af te wachten en introduceerde Bomberbot en Lego Mindstorms bij zijn mbo-studenten Onderwijsassistent. De leerlingen doorlopen eerst zelf de lessen en oefenen vervolgens in de praktijk door dit pakket te gebruiken op scholen in de regio. Linneman: ‘Ik heb zelf jaren op een ICT-afdeling gewerkt, dus ik heb wel feeling met het onderwerp. Ik vind het belangrijk dat onze studenten dit onderdeel meekrijgen in hun algemene ontwikkeling en dit kunnen overbrengen op leerlingen van de basisschool.’

Koppelen aan leerdoelen
Bomberbot is een lespakket voor kinderen van 7 tot en met 12 jaar, dat is gebaseerd op de programmeerlessen die in het Verenigd Koninkrijk vast onderdeel zijn van het curriculum. Voor de deelnemende scholen koppelt Linneman de leerdoelen van Bomberbot aan de primaire leerdoelen die de school heeft vastgesteld. Op een school in Langezwaag zijn inmiddels de eerste vijf lesweken afgesloten en wordt een vervolg gepland. Ook in Terwispel is in groep 7 met Bomberbot gestart.

Zowel de onderwijsassistenten in wording als de leerlingen leren ervan. De onderwijsassistenten moeten bijvoorbeeld kunnen uitleggen wat programmeren is zonder dat ze een iPad of computer tot hun beschikking hebben en moeten iets ingewikkelds op een makkelijke manier beschrijven en toegankelijk maken. Linneman over de programmeerlessen: ’Het is geweldig om te zien dat onze studenten er zo veel lol in hebben om de lessen aan de basisscholen te geven. Ook door de kinderen wordt het enthousiast ontvangen.’

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht