Industry Wire

Geplaatst door Adyen

Onderzoek Adyen: 29% van Gen Z heeft geen fysieke portemonnee meer

Amsterdam, 11 juni 2025 – Scrollen is het nieuwe shoppen, vooral voor Generatie Z. Maar liefst 34% van deze jongere generatie, die nu tussen de 13 en 28 jaar oud is, doet aankopen via social media-platforms zoals TikTok en Instagram. Influencers spelen daarin een sleutelrol: 27% van Gen Z geeft aan hen meer te vertrouwen dan traditionele reclame. Toch geeft slechts 32% van de retailers aan te willen investeren in social commerce, terwijl juist daar een groot deel van Gen Z zich bevindt. Dat blijkt uit het jaarlijkse Retail Report van Adyen, het financiële technologieplatform voor de grootste bedrijven.

Gen Z shopt waar de trends zijn
Gen Z staat bekend als digitaal vaardig, kritisch én veeleisend. Ze zijn opgegroeid in een wereld van keuzevrijheid en technologie. Dat zie je terug in hun winkelgedrag. Zo winkelt deze groep gemiddeld ruim vijf keer per maand via social media en zegt bijna een derde (32%) sneller tot aankoop over te gaan als iets trending is. Ze verwachten dat merken aanwezig zijn op elk platform, of dat nu een app, website of social media is. Niet verrassend dus dat 44% van Gen Z verwacht overal te kunnen shoppen, ongeacht het kanaal.

De digital-first houding van Gen Z komt ook duidelijk naar voren in hun betaalgedrag. Maar liefst 29% van hen draagt geen fysieke portemonnee meer en vertrouwt volledig op digitale betaalmethoden zoals contactloos betalen met je telefoon. Retailers die geen mobiele betaalopties via digitale wallets aanbieden, lopen het risico deze groep mis te lopen. Tegelijkertijd vindt bijna een derde van de Gen Z’ers (28%) dat de samenleving binnen een jaar volledig cashloos zou moeten worden. Ter vergelijking: slechts 8% van de babyboomers (60-79 jaar) deelt die mening.

Loyaliteit vraagt om gemak, duurzaamheid en betrokkenheid

Loyaliteit bij Gen Z win je niet zomaar; het vereist flexibiliteit en maatschappelijke betrokkenheid. Ze verwachten een naadloze winkelervaring over alle kanalen heen. Meer dan de helft (51%) is loyaler aan retailers waar ze online kunnen bestellen en in de winkel kunnen retourneren. Ook het nabestellen van uitverkochte producten en die thuis laten bezorgen wordt gewaardeerd (41%). Daarnaast geeft 45% aan zich meer verbonden te voelen met merken die een duidelijke sociale missie hebben, zoals het steunen van goede doelen, inzetten op inclusiviteit of bijdragen aan maatschappelijke of milieuvraagstukken.

Ook duurzaamheid weegt zwaar: ruim een derde (36%) is bereid extra te betalen voor ethisch of milieuvriendelijk geproduceerde producten. Ook het retourbeleid van een merk wordt kritisch bekeken. Zelfs 36% vindt dat retailers mensen zouden moeten ontmoedigen om onnodig veel te retourneren, vanwege de impact op het milieu.

De consument van morgen
“Retailers die zich willen voorbereiden op de consument van morgen, kunnen niet om Gen Z heen. Met hun sterke voorkeur voor digitale tools, sociale beïnvloeding en transparantie vormen Gen Z’ers een uitdagende, maar invloedrijke doelgroep. Retailers die durven investeren in technologie én maatschappelijke relevantie, zullen bij deze generatie het verschil maken”, zegt Julien Marlier, Country Manager Benelux bij Adyen.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht