Geplaatst door Gdata

Onderzoek G DATA: Geen roamingkosten in EU zorgt voor betere IT security tijdens vakantie

Uit onderzoek van G DATA blijkt dat vakantiegangers steeds minder gebruik maken van WLAN netwerken. In plaats daarvan vertrouwen reizigers steeds vaker op hun eigen mobiele data. Dit bewijst dat de EU roamingverordening een aanzienlijke invloed heeft op de IT security van vakantiegangers. Ze hoeven niet langer hun toevlucht te nemen tot openbare WLAN’s, die criminelen kunnen misbruiken om toegang te krijgen tot persoonlijke gegevens. Als betaalmethode geeft 86 procent contant geld aan, terwijl mobiel betalen nog nauwelijks populair is. Voor dit onderzoek heeft G DATA 1.000 internetgebruikers ondervraagd.

“Cybercriminelen misbruiken met name WLAN netwerken in vakantieoorden om data van onschuldige vakantiegangers buit te maken,” zeg Eddy Willems, Security Evangelist bij G DATA. “Vanuit een security perspectief is het erg positief dat vakantiegangers steeds minder vaak gebruik maken van WLAN. Hierdoor worden cybercriminelen gedwongen om andere strategieën te bedenken om vakantiegangers aan te vallen.”

De populariteit van WLAN netwerken tijdens vakantie is gedaald

De EU roamingverordening heeft effect en dekt niet alleen de kosten van het gebruik van smartphones tijdens de vakantie, maar verhoogt ook de gebruikersveiligheid. Meer dan één op de drie vakantiegangers gebruikt zijn eigen data in plaats van openbare WLAN-netwerken tijdens het reizen. Vorig jaar was dit aandeel slechts 23 procent in het G DATA onderzoek. Het gebruik van WLAN netwerken bedroeg in 2018 bijna 50 procent en is dit jaar gedaald tot 37 procent.

Dieven krijgen weinig kans bij vakantiegangers

Smartphones zijn een gemakkelijke prooi voor dieven en kunnen gemakkelijk verloren gaan. Echter, zorgen vakantiegangers goed voor hun mobiele telefoon. Slechts zeven procent van de deelnemers heeft ooit zijn mobiele apparaat verloren. Negen van de tien vakantiegangers hebben hier nooit problemen mee gehad.

Cash is key

De meeste vakantiegangers gebruiken contant geld. 8 op de 10 reizigers vertrouwt nog steeds op bankbiljetten en munten, gevolgd door de bankpas met pincode (43%) en 41 procent gebruikt een creditcard. Mobiele betalingen worden nauwelijks gedaan op vakantie.

Checklist voor een veilige vakantie

• Sofware: installeer altijd beveiligingssoftware. Dit maakt het leven van cybercriminelen minder aangenaam. Bovendien kan deze software een gestolen apparaat lokaliseren en gevoelige data op afstand wissen als het nodig is.
  • Apps: alle apps op een mobiel apparaat moeten voor vertrek een update krijgen om eventuele beveiligingsgaten te dichten.
  • Wifi-hotspots: steeds meer hotels en cafés bieden gratis wifi. Dit is handig, maar ook riskant. Criminelen kunnen eenvoudig mails meelezen of privacygevoelige gegevens onderscheppen, zoals creditcardnummers of wachtwoorden. Tip: voer online banktransacties of winkelaankopen uit vóór of ná het reizen. Kan het niet anders, gebruik dan in ieder geval een beveiligde verbinding, ofwel VPN.
  • Reis alleen met geactiveerde antidiefstalbeveiliging: in geval van verlies van het mobiele apparaat is het verstandig om te vertrouwen op diefstalbeveiliging. Op deze manier kan het apparaat op afstand worden vergrendeld en alle gegevens die erop zijn opgeslagen worden verwijderd.
  • Back-up van gegevens: een back-up van alle opgeslagen gegevens op een extern opslagapparaat moet vóór het reizen worden gemaakt. Op deze manier zal de data niet verloren zijn als een apparaat verloren gaat.
  • Zorg voor noodnummers: als vakantieganger is het verstandig om service- en noodnummers te onthouden. In geval van verlies van bijvoorbeeld een mobiel apparaat of creditcard kan deze meteen worden geblokkeerd.
  • Vermijd online bankieren: reizigers moeten tijdens hun vakantie online banktransacties vermijden en mogen geen persoonlijke of gevoelige gegevens downloaden of opslaan op openbare computers. Deze computers zijn vaak onvoldoende beveiligd.

Voor dit onderzoek zijn 1.000 internetgebruikers ondervraagd in mei 2019. Het onderzoek is verricht door OmniQuest GmbH.

###Over G DATA Software AG

IT-beveiliging is in Duitsland uitgevonden: G DATA Software AG wordt gezien als de uitvinder van antivirus. Meer dan 30 jaar geleden ontwikkelde het bedrijf, dat in 1985 in Bochum werd opgericht, het eerste programma dat de strijd aanbond met computervirussen. Tegenwoordig is G DATA één van ’s werelds leidende leveranciers van IT-beveiligingsoplossingen.

Testresultaten bewijzen dat internetgebruikers de best mogelijke bescherming krijgen dankzij de ‘made In Germany’ oplossingen van G DATA. Consumentenbonden over de hele wereld testen sinds 2005 internet security-oplossingen. G DATA won negen van de tests van de Nederlandse Consumentenbond. Ook internationaal werden vele overwinningen behaald, waaronder in Australië, België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Oostenrijk, Spanje en de Verenigde Staten.

Het productportfolio bevat beveiligingsoplossingen voor consumenten, kleine zelfstandigen, het MKB en grote ondernemingen. G DATA’s beveiligingsoplossingen zijn wereldwijd verkrijgbaar in meer dan 90 landen. Meer informatie over G DATA en zijn oplossingen kunt u vinden via www.gdata.nl, www.gdata.be, LinkedIn, Twitter en Facebook.