Onderzoek IBM – de verantwoordelijkheid van ethische AI verschuift naar de C-suite

IBM Institute for Business Value kondigt vandaag zijn resultaten aan van een nieuw onderzoek: ‘AI ethics in action – An enterprise guide to progressing trustworthy AI’. Dit wereldwijde onderzoek is verricht onder 1.200 executives uit 22 landen en heeft als doel om te begrijpen waar leidinggevenden staan op het gebied van ethische AI.
Uit het onderzoek blijkt dat het verantwoord gebruik van AI op een keerpunt staat. Het wijdverbreide gebruik van AI in alle sectoren heeft gezorgd voor maatschappelijke bezorgdheid vanwege de ethische gevolgen die de technologie kan hebben voor bedrijven, overheden en individuen. Overheden, zoals de Europese Unie, komen daarom met nieuwe regelgeving die speciaal is ontworpen om de maatschappelijke risico’s, die door AI kan worden veroorzaakt, in te dammen.
De bedrijven die hebben deelgenomen aan het onderzoek erkennen deze uitdagingen en willen graag hun verantwoordelijkheid nemen om ethische AI te implementeren. Echter worstelen ze met verschillende uitdagingen om dit om te zetten in actie.
Enkele bevindingen uit het onderzoek zijn:
• De verantwoordelijkheid voor ethische AI is verschoven van de technische experts naar de C-suite. 80% van de ondervraagden gaf aan dat een niet technische executive verantwoordelijkheid is voor het vraagstuk rondom ethische AI binnen hun organisatie.
• Het tekort aan diversiteit in AI teams blijft een zorg. Hoewel 68% van de ondervraagden erkent dat diversiteit belangrijk is om bias in AI te verminderen, zijn AI-teams die verantwoordelijk zijn voor AI niet divers genoeg.
• Er blijft een gat tussen intentie en actie. 79% van de CEO’s is wil ethische AI implementeren. Echter heeft minder dan een kwart van de organisaties stappen ondernomen om dit ook echt te verwezenlijken.
Het onderzoek kunt u downloaden via: https://www.ibm.com/thought-leadership/institute-business-value/report/ai-ethics-in-action.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.