Geplaatst door SOTI

Onderzoek SOTI: 84% van de Nederlandse hulpverleners ervaart problemen met mobiele technologie

36% van de respondenten geeft aan dat technische problemen van invloed zijn op hun vermogen om tijd te besteden aan zorg

Amsterdam, 25 april 2024 – Mobiele technologie en apparaten worden dagelijks gebruikt door hulpverleners – van preventie en paraatheid tot respons en herstel. Echter, volgens het nieuwe rapport van SOTI, Digitalisering van de eerstelijnszorg: innovatieve technologieën voor spoedeisende hulpgeeft 84% van alle hulpdiensten in Nederland, inclusief de politie, brandweer en ambulances, aan dat ze verschillende problemen hebben met hun mobiele apparaten. Als gevolg hiervan roept een opmerkelijke 71% op om de technologieën die ze op het veld gebruiken te optimaliseren om snellere responstijden te garanderen. Zo meldt bijvoorbeeld 50% van de Nederlandse respondenten problemen met apparaten en apps die leiden tot vertragingen bij het verkrijgen van vereiste informatie,

Bijzondere zorg baart het feit dat 27% van de Nederlandse respondenten aangeeft dat het langer dan 30 minuten duurt om problemen met mobiele apparaten op te lossen. Vooral in kritieke situaties, waar snelle besluitvorming en respons cruciaal zijn, brengt dit een latent gevaar met zich mee voor degenen die hulp nodig hebben. Daarnaast gebruikt bijna de helft (44%) van de Nederlandse hulpverleners ook hun privéapparaten op het werk – ofwel uit frustratie over de problemen die ontstaan met de apparaten die door hun werkgever worden verstrekt, of omdat ze helemaal geen bedrijfsapparaten hebben gekregen.

Modern Enterprise Mobility Management (EMM) – De technologische oplossing voor succesvol noodbeheer

De resultaten van het onderzoek behandelen ernstige problemen zoals apparaatuitval, vertraagde samenwerking en onvolledige rapportage, en onderlijnen de voortdurende noodzaak van digitalisering in de noodhulpdiensten. Om deze uitdagingen aan te pakken, is de oprichting en implementatie van een krachtige Enterprise Mobility Management (EMM) oplossing cruciaal. Het maakt het mogelijk voor noodhulpdiensten om elk apparaat veilig te beheren, ongeacht de vorm of het besturingssysteem, gedurende de hele levensduur – van implementatie tot buitenbedrijfstelling – ongeacht tijd en locatie. Dit geeft organisaties in dit werkgebied transparantie en controle over waar hun bedrijfskritieke mobiele apparaten zijn, wat ze doen, in welke technische staat ze verkeren, hoe ze zich gedragen en aan welke beveiligings- of compliance-risico’s ze kunnen worden blootgesteld.

“Meer dan een kwart (26%) van de hulpverleners in Nederland kampt met een slechte batterijduur van hun apparaat, en 24% begint een dienst met een niet-opgeladen apparaat. Bovendien meldt 24% vaak dat apparaten vastlopen en heeft 25% (vergeleken met 17% wereldwijd) problemen met het openen van applicaties. Dit brengt niet alleen de veiligheid van patiënt- en andere gevoelige gegevens in gevaar, maar verhoogt ook de kwetsbaarheid van andere eindapparaten voor potentiële aanvallen via wifi-netwerken en gecompromitteerde wachtwoorden,” benadrukt Peter Schuchmann, Directeur Sales Benelux bij SOTI.

Veel te langzame digitalisering van werkprocessen en onvoldoende apparatuur

Het nieuwe SOTI-onderzoek heeft ook ontdekt dat alle Nederlandse hulpdienstmedewerkers nog steeds de traditionele methode van pen en papier gebruiken voor minstens een deel van hun zaken, en meer dan de helft doet dat voor de meerderheid van de zaken (60-100% van de zaken). Deze verouderde aanpak brengt echter aanzienlijke gevaren met zich mee, met name het risico op het verlies van informatie, verouderde gegevens of menselijke fouten. Hoewel de overgang naar mobiele apparaten en applicaties traag verloopt, delen noodhulpteams nog vaak apparaten, wat benadrukt hoe belangrijk het is om een oplossing te hebben waarmee dit snel, veilig en gemakkelijk van dienst naar dienst kan worden gedaan. Gemiddeld wordt 37% van de door werkgevers uitgegeven apparaten gedeeld, vooral robuuste handhelds en tablets en notebookcomputers (54%).

Werknemer moraal en technologische problemen moeten versterkt worden

Net zoals de bevolking op ze vertrouwt in kritieke situaties, moeten eerstehulpverleners op het veld ook kunnen vertrouwen op de beschikbare technologie en apparaten. Echter, 42% van de respondenten in Nederland gaf aan dat problemen met apparatuur leiden tot verhoogde stressniveaus voor henzelf of hun gehele team. Degenen die verantwoordelijk zijn voor noodhulpdiensten moeten daarom zo snel mogelijk reageren en de juiste technologische maatregelen nemen om de tevredenheid van hun werknemers te verhogen door vermijdbare stressfactoren te verminderen. Dit zal zowel hun moraal versterken als de kwaliteit van hun werk verbeteren, evenals helpen bij het werven, trainen en behouden van personeel, wat zowel ten goede komt aan eerstehulpverleners als aan degenen die dringend hulp zoeken.

Schuchman concludeerde, “Door een geavanceerde EMM-oplossing te implementeren, kunnen noodhulporganisaties de zichtbaarheid van hun apparaatvloot verbeteren door de locatie en status van alle apparaten op afstand te volgen. Het verlaagt ook het stressniveau van medewerkers op het veld, vermindert het risico op mogelijke datalekken en zorgt voor naleving van regelgeving, waardoor een gevoel van veiligheid ontstaat voor alle betrokkenen.”

Het nieuwste rapport van SOTI, Digitalisering van de eerstelijnszorg: innovatieve technologieën voor spoedeisende hulp, kan hier worden gedownload.

Methodologie

Het onderzoek van SOTI werd uitgevoerd tussen 26 januari en 14 februari 2024, via 900 zelf ingevulde interviews uit negen markten over de hele wereld. Alle geïnterviewden waren hulpverleners. De vertegenwoordigde markten zijn de VS (100), Canada (100), Mexico (100), het VK (100), Duitsland (100), Frankrijk (100), Zweden (100), Nederland (100) en Australië (100).

Over SOTI
SOTI is een bewezen innovator en marktleider op het gebied van het beheren en vereenvoudigen van mobiele oplossingen, waardoor ze slimmer, sneller en betrouwbaarder worden. Met SOTI’s innovatieve portfolio van oplossingen en diensten kunnen organisaties erop vertrouwen dat SOTI hun mobiele activiteiten verbetert en stroomlijnt, de ROI maximaliseert en de downtime van apparaten vermindert. Wereldwijd, met meer dan 17.000 klanten, heeft SOTI zichzelf bewezen als de go-to mobile platform provider voor het beheren, beveiligen en ondersteunen van mobiele apparaten van bedrijven. Met SOTI’s ondersteuning kunnen bedrijven hun mobiliteit naar eindeloze mogelijkheden brengen. Ga voor meer informatie naar soti.nl.