Online advertentiemarkt groeit 10% in derde kwartaal 2015

Rotterdam, 21 december 2015 – De groei binnen de online advertentiemarkt zet ook in het derde kwartaal van 2015 onverminderd door. De digitale advertentiemarkt liet in het derde kwartaal van 2015 een stijging zien van 10% ten opzichte van het derde kwartaal van 2014. Dit resulteerde in een omzet van 348 miljoen euro.
Dit blijkt uit de kwartaalupdate van de Online Ad Spend Study die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland, de branchevereniging voor digital marketing.
Rich media verliest terrein aan video
Video-advertenties zorgen met 35% groei voor een steeds groter aandeel binnen de display advertentiemarkt, terwijl de omzet op rich media-formaten een forse daling laat zien van 16%. Een aannemelijke verklaring voor deze sterke daling ligt enerzijds in de verschuiving van rich media naar video en anderzijds in de prijsdaling doordat rich media-formaten steeds meer via het veilingmodel worden verhandeld.
Mobile advertising de grote winnaar
Adverteren op mobiele devices blijft doorgroeien en laat in het derde kwartaal een groei zien van maar liefst 45% ten opzichte van het derde kwartaal in 2014. De display omzet op mobiele devices neemt 32% van alle display advertenties voor haar rekening en bedraagt inmiddels 42 miljoen euro. Het grootste deel van de mobiele advertenties wordt uitgeleverd via de smartphone en tablet (56%), de rest gaat via in-app (44%).
Programmatic trading
Programmatic trading zet op alle fronten door. Met een groei van 46% ten opzichte van het derde kwartaal van 2014 wordt nu al meer dan een derde van alle display advertenties geautomatiseerd verhandeld. Het aanbod van beschikbare displayformaten via programmatic trading laat een steeds completer beeld zien. Terwijl de afgelopen jaren met name de traditionele banners werden verkocht, is nu een sterke stijging van zowel rich media (+123%) als videoformaten (+254%) waarneembaar.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.