Industry Wire

Open-House innoveert festivals via start-ups

Recyclebare tenten, een duurzaam bierkoelingssysteem voor buitenbarren, een monitoringssysteem om het energieverbruik tijdens festivals in de gaten te houden. Dit is slechts een greep uit de start-ups die meedoen of mee hebben gedaan aan het acceleratorprogramma van Open-House, een talentontwikkelingsprogramma om startende ondernemers met een duurzaam idee voor de festival- en eventindustrie te ondersteunen en begeleiden. Morgen eindigt het huidige programma waar vijf start-ups aan mee doen.

“Het doel wat wij voor ogen hebben met Open-House, is het verder professionaliseren van de branche door ideeën te steunen en te helpen groeien. Ideeën die de evenementenindustrie ten goede komen, maar ook daarbuiten toepasbaar zijn,” aldus Duncan Stutterheim, mede oprichter Open-House.

Sprong in het diepe

Drie maanden lang hebben de start-ups WeMakeVR, Watt-Now, One Nights Tent, DecoDive en In2Event naar dit moment toegewerkt: de afsluiting van het programma  op vrijdag 29 mei aanstaande waarna ze de sprong in het diepe nemen en gaan samenwerken met festivals als Mysteryland, Into The Great Wide Open, Defqon.1 en Sensation. Open-House stoomde de entrepreneurs klaar met strakke mentoring door oa ABN, ID&T en verschillende masterclasses en workshops. Devin Malone, van deelnemend start-up One Nights Tent: “Door mee te doen aan het acceleratorprogramma van Open-House, hebben we toegang tot een uniek netwerk van festivals. Zo testen we onze duurzame recyclebare tenten dit jaar op Mysteryland, Down the Rabbit Hole, Lowlands en Defqon. Namen waar je buiten dit programma niet makkelijk bij komt.”

Start-ups
Dat het goed uitpakt voor festivals om samen te werken met start-ups, blijkt oa uit Watt-Now, een speciaal monitoringssysteem dat energieverbruik van festivals duidelijk in kaart brengt voor de organisatie. “Festivals hebben geen idee hoeveel energie ze verbruiken,” zegt Sjoerd Schouten, één van de drie founders van Watt-Now. “Wij laten de organisatie precies zien waar, wanneer en hoeveel energie er verbruikt wordt.  Zo kan er 30 tot 40 procent bespaard worden aan dieselkosten.”

Alumni

Dat Open-House aanslaat blijkt uit het succes van de start-ups uit de eerste lichting, zoals School of House en ICEK. Zo is School of House de enige vakopleiding voor de dance-industrie en zijn ze op dit moment op handelsmissie naar de VS met Koning Willem-Alexander en staan de bierkoelingssystemen van ICEK Technology (die 58 procent zuiniger zijn dan elk ander systeem) op alle ID&T festival in 2016.

Nature Calls
Begin juli start de Innovation Battle ‘Nature Calls’ van Open-House, een wedstrijd gericht op het verduurzamen van festivals & events op het gebied van water, energie en afval. De Innovation Battle wordt gezien als het voorprogramma van het Accelerator Program.  Inschrijven kan tot en met 15 juni.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht