Geplaatst door Oticon

Oticon Opn: ’s Werelds eerste hoortoestel verbonden met het internet

Amstelveen, 18 juli 2016 – Het nieuws verspreidt zich snel. Misschien las u het al in Dutch Cowboys, Daily Mail en Fortune… nu is het mogelijk om hoortoestellen zodanig te programmeren dat ze rechtstreeks communiceren met bijvoorbeeld een deurbel, thermostaat, koffiezetapparaat en beveiligingssysteem. Hoortoestelfabrikant Oticon introduceert Oticon Opn: een baanbrekende innovatie in hoorzorg. Oticon Opn is het eerste hoortoestel dat via internet verbonden kan worden met een eindeloze reeks alledaagse apparaten.

Het Internet of Things (IoT) bestaat al sinds 1999 en inmiddels zijn steeds meer apparaten verbonden en in staat om met elkaar te communiceren. De meest populaire IoT-apparaten van vandaag de dag zijn sfeerverlichtingssystemen, huisthermostaten, rookmelders en draagbare consumentenapparaten voor fitness-tracking en gezondheidsmonitoring.

Oticon hoopt dat deze eerste fase van het Internet of Things wordt vervangen door een meer betekenisvolle fase – een Internet of Things dat ertoe doet – waarbij apparaten en diensten op het gebied van gezondheid en veiligheid worden gekoppeld aan de ‘Things’ die betrekking hebben op entertainment en gemak. Daarom lanceert Oticon project ON, een nieuwe technologie die ervoor zorgt dat haar laatste generatie hoortoestellen, Oticon Opn(tm), deel uitmaakt van het Internet of Things via de online service If This Then That (ifttt.com).

Waarom doet een IoT-hoortoestel er meer toe dan bijvoorbeeld een garagedeur die automatisch opengaat wanneer je met je auto thuiskomt?,” vraagt Michael Porsbo, Projectmanager, Project ON. “Kinderen met een gehoorverlies zijn bijvoorbeeld afhankelijk van hun hoortoestel. Een lege batterij betekent veel meer dan slechts wat ongemak. Een IoT-hoortoestel kan dit probleem voorkomen door een sms-je naar een ouder te sturen wanneer de batterij bijna leeg is. Voor een moeder met een gehoorverlies kan het ook handig zijn wanneer de babyfoon een melding stuurt naar haar hoortoestel wanneer de baby huilt.”

Project ON biedt daarnaast ook het gemak dat mensen zo waarderen van het Internet of Things. Een vriendelijk geluidje in uw hoortoestel wanneer de deurbel gaat, of uw hoortoestel laten weten dat de lampen en de verwarming automatisch worden uitgeschakeld wanneer u het huis verlaat, kan het leven voor mensen met een hoortoestel makkelijker en veiliger maken.

Naast de praktische voordelen, ziet Oticon IoT-inschakeling als het helpen herdefiniëren van hoortoestellen als bredere inzetbare ‘wearables’ – een beeld dat het stigma dat nog steeds aan hoortoestellen kleeft, kan helpen wegnemen. “We gaan er niet vanuit dat mensen hoortoestellen zullen dragen, speciaal voor deze extra functies,” zegt Porsbo. “Maar met de IoT-functionaliteit is het verschil tussen een IoT-hoortoestel en een verbonden draadloze headset niet erg groot.”

Door hoortoestelgebruikers te laten kiezen en zelfs hun eigen services te laten creëren, geeft project ON mensen de vrijheid en het gemak dat zij verwachten van het Internet of Things. “Wie zijn wij om te bepalen tot welke services mensen toegang hebben of om mensen te weerhouden van het uitvinden van hun eigen combinaties van triggers en reacties?” zegt Porsbo. “Het IoT-model stelt ons in staat om mensen mogelijkheden te geven – en ze zelf te laten bepalen wat ze ermee doen.”

Project ON is gelanceerd op on.oticon.com. U vindt daar ook gebruiksaanwijzingen, een overzicht van compatible apparaten en een online community die hoortoestellen promoot als IoT-apparaten en waar ideeën gedeeld kunnen worden met ontwikkelaars van Oticon.

Over Oticon
Wereldwijd hebben 500 miljoen mensen gehoorverlies. De meerderheid is ouder dan 50 jaar en 8% is jonger dan 18 jaar. Het is Oticons ambitie dat onze klanten – audiologische centra over de hele wereld – onze producten kiezen voor mensen met gehoorverlies. Met passie, toewijding en professionele deskundigheid ontwikkelt en produceert Oticon hoortoestellen voor zowel volwassenen als kinderen. Oticon ondersteunt elke vorm van gehoorverlies, van licht tot ernstig, en we zijn er trots op dat we een aantal van de meest innovatieve hoortoestellen hebben ontwikkeld. Buiten het hoofdkantoor in Denemarken, zijn we een wereldwijd bedrijf en onderdeel van de William Demant Holding Group met meer dan 11.000 medewerkers en een omzet van meer dan 10 miljard DKK.

www.oticon.nl
Kijk op http://www.oticon.nl/solutions/accessories/connect… voor meer informatie over ’s werelds eerste met het internet verbonden hoortoestel.