Industry Wire

Geplaatst door Plus magazine

Ouder winkelpersoneel beter voor klant én omzet

Met het oog op de komende feestdagen zouden winkeliers niet op zoek moeten gaan naar jong tijdelijk winkelpersoneel maar juist oudere verkopers moeten aannemen: die leveren aantoonbaar meer omzet op. Klanten vinden het bovendien prettiger geholpen te worden door een verkoper met wat meer kennis en senioriteit, zo blijkt uit een onderzoek van Plus Magazine. Voor driekwart van de ondervraagden kan een goede winkelverkoper of -verkoopster zelfs een reden zijn om niet online te gaan shoppen.

Oudere verkopers zijn minder gefocust op het verkopen van een specifiek product, luisteren beter naar de wensen van de klant en verkopen daardoor aantoonbaar meer. Dit bleek een paar jaar geleden al uit onderzoek van de Technische Universiteit Eindhoven. Redacteur Lenny Langerveld van Plus Magazine: “Wij vonden dat interessante uitkomsten en we hebben onze lezers gevraagd naar hún winkelervaringen met ouder en jonger personeel. En ook daar zijn opmerkelijke resultaten uitgekomen.”

Goede verkoper wint van online

Zo hebben volgens Langerveld fysieke winkels met oudere verkopers een betere kans in de strijd tegen het online shoppen: “Voor driekwart van de ruim 700 ondervraagde Pluslezers kan een goede verkoper of verkoopster een reden zijn om niét te kiezen voor een online winkel. “Bovendien”, zo concludeert Langerveld: ” Dat je ergens goed bent geholpen, is voor maar liefst 96 procent van de ondervraagden een reden om terug te komen. Dus juist nu, rond de feestdagen, kan een oudere verkoper in de winkel een groot verschil maken.”

Kennis van zaken telt

Uit het onderzoek blijkt ook dat we kennis van zaken het belangrijkste vinden. Zo’n 55 procent van de Pluslezers vindt daarbij dat oudere verkopers méér van de producten weten dan hun jongere collega’s. Zo’n 40 procent vindt dat oudere verkopers ook beter meedenken. Als ze in een winkel kunnen kiezen, kiest 40 procent voor de oudste verkoper, 3 procent voor de jongste verkoper en 54 procent maakt het niet uit. Vooral in een kledingzaak, schoenenwinkel, lingeriezaak of brillenwinkel wordt een meerderheid van de ondervraagden liever geholpen door iemand met meer senioriteit.

Vaardigheden doorgeven

Volgens Langerveld zijn er gelukkig ook wel winkels en winkelketens die de voordelen van ouder personeel inzien: “Bij de Hema bijvoorbeeld weten ze dat veel klanten een voorkeur hebben voor een wat ouder iemand. Mensen die lang in dienst zijn, worden daar gekoesterd. Ook zorgt de Hema ervoor dat deze mensen hun vaardigheden doorgeven aan jongere medewerkers. Ik hoop dat dit onderzoek een steun is bij toekomstige sollicitaties van 45-plussers die in een verkoopfunctie willen gaan werken.”

Het volledige onderzoek is te vinden in de nieuwe Plus Magazine die vanaf 24 november in de winkels ligt.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht