Geplaatst door Parallels

Parallels lanceert Parallels Desktop 13 voor Mac

Parallels®, een wereldwijde marktleider in cross-platformoplossingen en ontwikkelaar van software voor het uitvoeren van Windows® op een Mac®, heeft vandaag Parallels Desktop® 13 voor de Mac gelanceerd. De software is geschikt voor macOS High Sierra en biedt ondersteuning voor de aankomende Windows 10-functies. Parallels Desktop 13 brengt het beste van twee werelden bij elkaar. Voor MacBook Pro gebruikers is het voortaan heel eenvoudig om Windows-toepassingen toe te voegen aan de Touch Bar en om de Touch Bar te gebruiken in Windows-toepassingen. Het is ook de eerste software die de aankomende People Bar in Windows 10 beschikbaar maakt voor de Mac inclusief integratie met de Mac Dock en Spotlight. De nieuwe versie levert bovendien tot 100 procent betere prestaties bij het uitvoeren van bepaalde taken.

“Met Parallels Desktop 13 voor de Mac combineren we voor het eerst twee aansprekende functies van de Mac en Windows op één plek”, aldus Jack Zubarev, directeur van Parallels. “Met deze nieuwe release presteert Windows op de Mac beter dan ooit en daarnaast zijn er innovatieve en nuttige functies en tools waarmee gebruikers hun werk nog sneller en efficiënter kunnen uitvoeren.”

Met slecht één muisklik installeert de Parallels Installation Assistant, Windows 10 automatisch op een virtuele machine (VM). Windows kan hierdoor ook op een later moment worden aangeschaft, zonder dat er gegevens of geïnstalleerde toepassingen verloren gaan. Daarmee is aan de slag gaan met Parallels Desktop 13 voor de Mac eenvoudiger dan ooit. Gebruikers hebben de mogelijkheid om Windows 10 automatisch bij Microsoft te kopen en automatisch te installeren. Daarnaast kan een bestaand exemplaar van Windows worden overgezet naar de Mac. Gebruikers kunnen ervoor kiezen om Windows volledig weer te geven of op de achtergrond te laten draaien (Coherence-modus) wanneer ze Windows-apps opstarten vanaf de Mac Dock, de Launch Pad of het Windows startmenu. Zo kan de gebruikservaring helemaal naar eigen wens worden aangepast.

Het beste van twee werelden

Parallels Desktop 13 biedt Mac Touch Bar integratie voor Microsoft Outlook, Word, Excel en PowerPoint. Daarnaast is er ook integratie mogelijk op browsers zoals: Internet Explorer, Microsoft Edge, Google Chrome, Mozilla Firefox en Opera. Wie het Windows startmenu of bureaublad gebruikt, kan in Parallels Desktop 13 via de Touch Bar werken met onderdelen die aan de taakbalk zijn vastgemaakt. Daarnaast is het mogelijk om Cortana in te schakelen, taakbeheer te openen en instellingen aan te passen. Indien de standaard set aan functietoetsen niet genoeg is, kunnen er duizenden andere Windows-toepassingen die in Parallels Desktop werken, snel naar eigen wens toegankelijk worden gemaakt via veelgebruikte Touch Bar acties.

Parallels Desktop kan niet alleen bestaande Mac-functies uitbreiden, het kan ook voortbouwen op tools uit Windows. Parallels Desktop 13 integreert de People Bar uit Windows 10 Insider Preview build 16232, dit is een toekomstige Windows 10-functie waarmee gebruikers contactpersonen kunnen koppelen aan de taakbalk. Waar Windows het aantal People Bar contacten beperkt tot drie, stelt de Mac Dock geen beperkingen aan het aantal favoriete contactpersonen en kan het de foto’s groter weergeven om ze eenvoudiger te kunnen bekijken.

Meer productiviteitstools

Nieuwe Parallels Desktop 13 innovaties zijn onder meer de Picture-in-Picture (PiP) View, een functie waarbij er vensters met andere actieve VM’s worden aangemaakt. Deze zijn altijd zichtbaar, ook wanneer een Mac-app draait op een volledig scherm. Op deze manier is het heel eenvoudig om op één scherm te werken met meerdere besturingssystemen en toepassingen. Hierdoor kan de gebruiker alles tegelijkertijd in de gaten houden of een video bekijken terwijl de gebruiker schakelt tussen macOS Spaces en -toepassingen. PiP View is een aanvulling op populaire Parallels Desktop opties als Coherence (waarbij Windows onzichtbaar is wanneer er Windows-apps worden gebruikt op een Mac), Full Screen modus en Window modus (waarbij Windows een venster is in macOS).

Dit najaar verschijnt de nieuwe Business Edition van Parallels Desktop voor de Mac. Deze bevat onder meer de door klanten geïnspireerde Single Application-modus, waarbij IT-beheerders op de Mac Dock van een gebruiker een onzichtbare Windows-VM met geselecteerde toepassingen kunnen uitvoeren, vergrendelen en beveiligen. Hierdoor wordt het heel eenvoudig om Windows apps te ontdekken en te gebruiken op dezelfde manier als Mac-apps.

De nieuwste versie van Parallels Desktop bevat een aantal optische en grafische verbeteringen, voor betere overgangen en een betere resolutie bij het schalen. Wie een retinascherm met een hoge resolutie heeft, zal in de geschaalde modus profiteren van aanzienlijk scherpere teksten en graphics.

Meer dan 30 single-click opties voor Windows en Mac:

Nieuwe en populaire opties zijn:
• Clean Drive – eenvoudig schijfruimte vrijmaken;
• Presentatie modus – voorkom notificaties, weergave van persoonlijke gegevens op je desktop en screensaver die aanspringen met slechts één klik (alleen op de Mac);
• Download videos – met slechts één klik kun je video’s van YouTube, Facebook en andere websites downloaden zodat je deze overal kan bekijken;
• Find Duplicates – zoek op elke drive en in elke map identieke bestanden, zelfs als ze verschillende namen hebben, en maak schrijfruimte vrij;
• Record Screen – leg video’s vast op je gehele scherm of in een kader. Hierbij kan ook met één klik audio van de microfoon van je computer toegevoegd worden.

Sterk verbeterde prestatieverbeteringen zijn:
• Tot 100 procent verbeterde prestaties voor External Thunderbolt SSD-drives (bijna net zo goed als het origineel);
• Tot 50 procent snellere Snapshots voor VM’s met een groot geheugen;
• Tot 47 procent sneller werken in Windows-bestanden in Windows op roterende schijven;
• Tot 47 procent sneller werken met Windows-bestanden op de Mac;
• Tot 40 procent snellere USB-prestaties in de meeste scenario’s;
• OpenGL 3 ondersteuning is toegevoegd voor DIALux evo professional lighting design software en het populaire strategiespel Northgard.

Parallels Desktop 13 voor Mac kan worden geüpgrade naar Parallels Desktop for Mac Pro of Business Edition:

Parallels Desktop 13 for Mac Pro Edition

• Stel tot 32 cores (vCPU) in en 128 GB vRAM per VM, zodat aankomende iMac Pro-gebruikers zeer krachtige VM’s kunnen creëren;
• Bekijk het Set Resolution menu om direct te kunnen schakelen tussen resoluties voor podcasts, video tutorials of web browsers. Dit kan in 4:3, 16:9 en 16:10 beeldverhoudingen met resoluties van 1024 x 768 tot 3360 x 2300;
• Quick Virtual Machine IP Address Lookup om IP-adressen te kunnen checken en kopiëren van GUI naar het klembord in één klik;
• De gratis geconfigureerde VM’s in de Installation Assistant bevatten nu: Windows 10 Development Environment, Linux (Mint, CentOS, Debian GNU, Ubuntu en Fedora), Android en macOS;
• Analyseer en optimaliseer de prestaties van apps in Parallels Desktop met verbeterde Intel VTune Amplifier, Linux ‘perf’- en Mozilla ‘rr’-ondersteuning;
• Moderne IE-testomgevingen in de Installation Assistant bevatten nu geconfigureerde trials van 90 dagen voor VM’s van Microsoft. Deze bevatten: Microsoft Edge op Windows 10 (stable), Microsoft Edge op Windows 10 (preview), IE 11 op Windows 8.1, IE 11 op Windows 7, IE 10 op Windows 7, IE 9 op Windows 7 en IE 8 op Windows 7.

Parallels Desktop 13 for Mac Business Edition

• Single Application Mode kan worden gebruikt om eindgebruikers te helpen bij het focussen op hun einddoel, in plaats van dat zij worden afgeleid door virtualisatie-elementen van Windows;
• Het vermogen om geselecteerde Windows-applicaties toe te voegen aan het Dock van de gebruiker.

Nieuwe Business Edition functies die er dit najaar aankomen zijn:
• Mogelijkheid tot het uitnodigen van gebruikers via e-mail voor verbeterde productiviteit en eindgebruikersmanagement;
• Wijs verschillende beheerders toe voor een efficiënter beheer;
• Nieuw design van het Parallels My Account-portal om abonnementen en licenties te beheren.

Beschikbaarheid en prijs

Parallels Desktop 13 voor Mac, Parallels Desktop voor Mac Pro en Parallels Desktop voor Mac Business zijn verkrijgbaar via www.parallels.com/desktop, in lokale winkels en wereldwijde online winkels. Abonnees en gebruikers van Parallels Desktop 11 en 12 kunnen een upgrade downloaden via www.parallels.com/upgradepd13). Mensen die nog twijfelen kunnen een gratis trial versie met volledige functionaliteit van Parallels Desktop downloaden.

Adviesprijzen

• Parallels Desktop 13 voor Mac: €79,99
• Upgrade voor bestaande klanten: €49,99
• Upgrade naar Parallels Desktop Pro Edition-abonnement: €99,99 per jaar of levenslang
• Parallels Desktop voor Mac Pro Edition en Business Edition: €99,99 per jaar.

Parallels Desktop voor Mac Pro Edition en Business Edition bevatten een gratis abonnement op zowel Parallels Toolbox voor Mac en Parallels Toolbox voor Windows (www.parallels.com/toolbox), als Parallels Access (www.parallels.com/access).