Patiënt is anno 2018 klant met specifieke wensen

Waren we vroeger tijdens een opname in een ziekenhuis of zorginstelling al tevreden met een telefoon en een tv naast ons bed, anno 2018 volstaat dat niet meer. We willen mobile devices met informatie over ons dieet, over het ziekteproces of wanneer we een afspraak hebben bij de specialist. Dit blijkt uit recent zorgonderzoek van Panelwizard onder 1000 Nederlanders, in opdracht van Patientline, Healthcare divisie van Elbuco B.V.
Patiënten zijn veranderd in klanten met eigen behoeften. Van de ondervraagden wil 73 procent graag contactmogelijkheden met het thuisfront en 76 procent is enthousiast over een app over nazorg. Andere behoeftes zijn een eigen kluisje (85,1%) en/of een privé koelkastje (72,8%), een koptelefoon om omgevingsgeluid – snurken – te dempen (76,7%), tv on demand (73,1%) en slimme verlichting (75,4%). Buitenlandse of tweetalige patiënten zien veel in een vertaalapp gericht op de zorg (37,4%). Zo blijkt uit het onderzoek. Met de in-room infotainment diensten én patiëntgebonden informatie, die Patientline biedt, via tv, tablet en touch pc’s wordt de service aan patiënten aanzienlijk verhoogd.
Beeldcontact en robots
Eenmaal in het ziekenhuis of de instelling willen we graag beeldcontact houden met het thuisfront via facetime, skype of webcam (72,2%). Ook met de arts hebben we liever (kort) beeldcontact (48,2%) dan wat langer contact tijdens een normaal spreekuur. KPN KlasseContact, waarmee op afstand via beeldcontact onderwijs gevolgd kan worden, wordt door 44,2 procent van de ondervraagden gewaardeerd. Voor robothuisdieren is nog weinig belangstelling met respectievelijk 12,3 procent. We zijn meer te spreken over een robot die het huishouden doet (33,9%) en 18,4 procent is geïnteresseerd in een robot die kan communiceren.
Efficiëntere zorg
“Patientline kan in alle eerder genoemde behoeftes voorzien. Ons uitgangspunt is niet: wat is er mogelijk? Maar waar heeft de klant eigenlijk behoefte aan? Doordat Patientline deel uit maakt van Elbuco B.V. kan de hardware door de instellingen probleemloos worden geleased. De zorg kan zo efficiënter worden ingericht en het verblijf van de patiënt wordt verrijkt met up-to-date informatie via onze alles-in-1-app genaamd Sentean. De aangeboden technologie inclusief software brengt patiënten en zorgverleners dichter bij elkaar”, aldus Willem-Jan te Riele, Managing Director van Patientline.
Er komt een whitepaper beschikbaar waarin alle resultaten van het onderzoek zijn weergegeven. De whitepaper is vanaf maandag 26 februari te downloaden via www.patientline.nl.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.