PaySquare en Global Blue maken online creditcardbetalingen in eigen valuta mogelijk

PaySquare en Global Blue breiden hun aanbod van Currency Choice (DCC) voor betalingen op locatie uit naar online betalingen. Nederlandse webwinkels kunnen hierdoor klanten buiten de eurozone laten betalen in hun eigen valuta, met hun MasterCard of Visa Card. PaySquare en Global Blue bieden deze dienst gezamenlijk aan en zijn de eerste aanbieder op de Nederlandse markt.
Uit onderzoek van de Thuiswinkel Markt Monitor blijkt dat consumenten nog steeds meer online gaan kopen. De groei (10 procent in de eerste helft van 2011) wordt met name veroorzaakt door consumenten die al online kopen en dit steeds meer gaan doen. De verwachting is dat deze omzetgroei in de tweede helft van 2011 gelijk blijft. Voor webshopeigenaren vormen niet-eurolanden een belangrijke groeimarkt: cijfers van PaySquare wijzen uit dat gemiddeld ongeveer 10 procent van de omzet wordt gegenereerd in landen buiten de eurozone.
De service wordt aangeboden in dertig verschillende valuta, waaronder Amerikaanse Dollar, Britse Pond en Japanse Yen. Via de betaalpagina van de Payment Service Provider ’Ogone’ kunnen klanten kiezen om een product te betalen in hun eigen valuta. Een klant weet altijd zeker wat hij of zij betaalt en er is geen invloed meer van koersomrekeningen.
Eigenaren van webwinkels ontvangen het bedrag in euro’s en krijgen voor elke non-euro transactie een commissie, die wordt betaald uit de wisselkoersopslag. Ook ontvangen ze een rapportage met een overzicht van alle betalingen.
PaySquare is de grootste partij in Nederland voor de acceptatie van creditcards en internationale betaalpassen en is onderdeel van Equens, een van de grootste betalingsverwerkers in Europa. Global Blue is een financiële dienstverlener die transacties tussen ondernemers en hun buitenlandse klanten stimuleert.
Petra Gerla, CEO van PaySquare: “Steeds meer consumenten kopen hun producten online. Het is daarbij vanzelfsprekend dat landsgrenzen niet meer belangrijk zijn. Wel blijkt dat veel consumenten eerder geneigd zijn tot aankoop over te gaan als ze in hun eigen valuta kunnen betalen. Currency Choice verlaagt de drempel tussen consumenten buiten de eurozone en Nederlandse webwinkels, die hierdoor hun afzetmarkt aanzienlijk zien toenemen.”
John Manning, Financial Manager van Bastion Hotel Groep: “We merken dat boekingen via internet steeds meer toenemen. Het is voor ons een extra service dat we nu met Currency Choice onze gasten uit landen buiten de eurozone kunnen laten betalen in hun eigen valuta.”
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.