Geplaatst door Gearbooker

Platform bereikt 10 miljoen euro mijlpaal, ziet opleving creatieve verhuurmarkt

Gearbooker, de Nederlandse peer-to-peer website voor creatieven, ziet een opleving van de creatieve markt voor verhuur via haar platform. Het aanbod op het peer-to-peer verhuurplatform bereikte vandaag de mijlpaal van tien miljoen euro en het aantal huurlocaties steeg door naar ruim 7800 door de Benelux en Frankrijk. Ook het aantal boekingen bereikte nieuwe dagrecords. De ‘Airbnb voor apparatuur’ verbindt creatieve aanbieders en vragers met elkaar voor de verhuur van foto-, audio- en video items.

Communicatie belangrijker dan ooit

De laatste maanden blijken met name items als videostreamingapparatuur, 360-graden camera’s en drones erg populair. Niet geheel verwonderlijk in een tijd waarin creatievelingen, kunstenaars maar ook bedrijven tijdens Corono-maatregelen communiceren met hun klanten, fans en vrienden belangrijker dan ooit vinden.

Drempels laag houden

Het succes voor de snelle groei van het aanbod verklaart Gearbooker zelf door onder meer de eenvoudige ‘onboarding’. Of zoals internationaal platformexpert Martijn Arets het al in zijn recent verschenen boek ‘Platformrevolutie’ omschreef: “Eén van de belangrijkste speerpunten van platformen is het zo laag mogelijk houden van drempels. Bij Gearbooker […] heb je binnen een paar minuten je aanbod op de website staan. De enige drempel voor de huurder is de identificatiecheck, een vereiste van de verzekeraar.”

Vaardigheden aanbieden

Vaak blijkt een afnemer niet zozeer alleen behoete te hebben aan de apparatuur zelf, maar ook aan een goede instructie over hoe deze te gebruiken voor een optimaal eindresultaat of aan een compleet opgeleverde video-productie. Bijvoorbeeld bij een drone of ingewikkelde video-apparatuur. Daarom biedt de deelwebsite aan creatieven ook de mogelijkheid om hun ervaring en vaardigheden ‘te huur’ aan te bieden. En dat blijkt erg welkom in een tijd waarin de creatieve sector zwaar onder druk staat door de coronacrisis.

Over Gearbooker

Gearbooker is het grootste platform van de Benelux voor foto-, video- en audio apparatuur. De website koppelt huurders van apparatuur aan eigenaren die met hun ongebruikte gear en/of hun skills wat kunnen bijverdienen. Een automatisch gekoppelde verzekering en het verbinden van gelijkgestemden maken het platform veilig en sociaal.