Industry Wire

Geplaatst door PIBN

Platform Internet Bureaus Nederland reageert op recent onderzoek CBS

Amsterdam, 18 mei 2012 – Het CBS heeft dinsdag 15 mei zijn onderzoek naar het online winkelgedrag gepresenteerd. Uit dit onderzoek blijkt dat Nederland voorop loopt in het online doen van aankopen, dat drie keer meer Nederlandse ouderen sinds 2006 online zijn gaan shoppen en dat reizen nog steeds de meest populaire online aankoop is. Maar dit is slechts het begin volgens de leden van het Platform Internet Bureaus Nederland (PIBN); de branchevereniging van de meest innovatieve internetbureaus van Nederland die gezamenlijk de Nederlandse online industrie vertegenwoordigen. Enkele leden geven hun commentaar op dit onderzoek.

Ambitie
Adjan Kodde, directeur van Mirabeau: “Dit onderzoek is voor ons een bevestiging van ons sterke vermoeden dat over de hele linie het online shoppen aan populariteit wint. Dit zijn klinkende cijfers. Er zijn echter twee zaken die ik mis in het onderzoek, maar wel belangrijk zijn voor de sector. Namelijk: de ‘waarom’-vraag, de duiding van de cijfers. Waar komt bijvoorbeeld de afname van het aantal financiële producten vandaan? Is dat een trend die sowieso heerst in de financiële markt of willen de mensen liever face-to-face zaken doen? Daarnaast mis ik informatie over wat de impact is van mobiele technologie op eCommerce. Speelt de smartphone een rol van betekenis en wat is bijvoorbeeld het aandeel van tablets, die pas ruim na 2006 op de markt zijn verschenen.”

Kodde vervolgt: “Een van de belangrijkste lessen die retailers uit dit onderzoek kunnen trekken is volgens mij dat het tijd is om serieus werk te maken van hun e-commerce-strategie. Nederland is om. De tijd van spelen is voorbij, het is nu tijd voor ambitieuze projecten waarbij offline en online-marketingstrategieën worden geïntegreerd. Zeker de gevestigde retailers moeten ook online klanten aan zich gaan binden anders is een nieuwkomer hen voor. Prijs, kwaliteit en service zijn hierbij de sleutelwoorden.”

“Maar zoals altijd kan een strategie alleen succesvol zijn als je weet waar je heen wilt”, sluit Kodde af. “En om daar te komen moet je stappen maken. En dat moeten grote stappen zijn, stappen waarin je je onderscheidt van je concurrent en waarin je doet waarin je goed bent. Ik ben ervan overtuigd dat wanneer het Nederlandse bedrijfsleven de noodzaak daarvan inzien dat de tabellen in het volgende CBS-onderzoek sky high gaan.”

Vertrouwen
“Vertrouwen is het sleutelwoord dat aan de basis staat van deze succescijfers”, aldus Victor Straatman, directeur van Redkiwi. “Veel Nederlanders voelen zich vertrouwd met internet en hebben er vertrouwen in – mede dankzij succesverhalen van anderen en het feit dat ze veilig via bijvoorbeeld iDeal of PayPal kunnen betalen – dat online zaken doen vaak een prima alternatief is. Daardoor ontstaat een vliegwieleffect, meer online aankopen zorgt voor meer omzet waardoor er meer geïnvesteerd kan worden in betere sites, service en veiligheid. Online winkeliers die deze drie zaken goed op orde hebben gooien hoge ogen om de komende jaren nog meer omzet uit hun online business te halen.”

“Het MKB speelt hierin een belangrijke rol. Het Nederlandse zakenleven is sterk ingericht op internationale handel. Hiervan profiteert nu al een groot aantal MKB’ers dat zich met hun online kanaal ook op het buitenland richt. Daarbij ligt overigens de focus op verkoop via de desktop. Daar is op dit moment de meeste winst te behalen. Mobiel zal de komende jaren ongetwijfeld sterk in opkomst komen, maar dat omslagpunt hebben we nog niet bereikt. Voor de meeste MKB’ers is het daarom qua inkomsten en qua kosten niet zo interessant om in te investeren in mobiele technologie.”

Revolutie
“Het is goed om te zien dat er groei is en dat Nederland hoog scoort, maar dit is nog maar het begin”, zegt Marco de Jong, directeur van The Factor.e. “Nederland staat aan het begin van een revolutie op het gebied van online zaken doen. En mobiele devices gaan daarin een cruciale rol spelen op manieren die we ons misschien nu nog niet eens kunnen voorstellen. Neem bijvoorbeeld de Nederlandse Apple store in Amsterdam waar je zelf je producten mag afrekenen met een app of 3D-technieken waarmee het passen van kleding en het virtueel plaatsen van producten in je woning kinderspel is geworden. Dat had twee jaar geleden nog niet gekund. Al deze technologie zal ervoor zorgen dat online aankopen meer en meer in ons DNA gaat zitten.”

“Maar er zijn meer ontwikkelingen die er over niet al te lange tijd voor zullen zorgen dat de resultaten uit 2011 van het CBS zullen verbleken”, vervolgt De Jong. “De opkomst van TV-commerce, en het gebruik van het ‘second screen’ bieden een geïntegreerde aanpak die klanten aanspreekt. Een grote retailer, zoals Ahold, haalt zelfs online retailers binnen en biedt hybride modellen aan voor online bestellen en afhalen op de plek en het moment van jouw keuze. Gemak dient de mens en online zaken doen heeft daar alles mee te maken.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht