Geplaatst door Plus500

Plus500 maakt resultaten bekend van het derde kwartaal 2019

Plus 500 maakt de resultaten bekend voor de drie maanden eindigend op 30 september 2019. Het bedrijf heeft in dit kwartaal aanzienlijk betere prestaties laten zien ten opzichte van het tweede kwartaal, zoals een sterke toename van de omzet en EBITDA. De resultaten voor de eerste negen maanden van 2019 zijn in lijn met de verwachtingen voor het lopende boekjaar.

Handelsactiviteit
In de drie maanden eindigend op 30 september 2019 bedroeg de omzet van de Groep $110,6 miljoen. Dit vertegenwoordigt een toename van 10% ten opzichte van dezelfde periode in het vorige jaar (3e kwartaal 2018: $100,1 miljoen). Deze omzetstijging werd gerealiseerd ondanks het feit dat de vergelijkingsperiode profiteerde van één maand handelsactiviteit vóór de invoering van de productinterventiemaatregelen door de Europese Autoriteit voor Effecten en Markten (European Securities & Markets Authority; ESMA) in augustus 2018. Plus500 profiteerde in de verslagperiode van geopolitieke ontwikkelingen. Deze vertaalden zich in actievere handelspatronen. De omzet over het derde kwartaal is vastgesteld op $3,5 miljoen na positieve handelsactiviteit van klanten (3e kwartaal van 2018: $5,5 miljoen).

Het aantal Actieve Klanten steeg in de verslagperiode tot 110.939, een stijging van 9% ten opzichte van het voorgaande jaar. De aanwinst van Nieuwe Klanten liet eveneens een stijgende lijn zien. Er was sprake van een stijging van 18% ten opzichte van dezelfde periode in 2018. Een bemoedigend feit was dat de toename van het aantal Nieuwe Klanten gepaard ging met een daling van de AUAC met 42% tot $921 per klant. De ARPU vertoonde een verbetering van 15% ten opzichte van het tweede kwartaal van 2019 en een toename van 2% ten opzichte van dezelfde periode in het vorige jaar.

De EBITDA kwam in het derde kwartaal van 2019 uit op $70,1 miljoen. Dit was een stijging van 39% ten opzichte van het derde kwartaal van 2018. De EBITDA-marge steeg tot een niveau van 63%. In het tweede kwartaal was dit nog 57% (3e kwartaal van 2018: 50%).

De handelsactiviteit in de eerste negen maanden van 2019 blijft in lijn met de verwachtingen voor het hele boekjaar.

Aandeleninkoopprogramma en kassaldo
Plus500 kocht in het derde kwartaal 1.639.246 van zijn eigen aandelen in voor een totaalbedrag van $14,7 miljoen. Dit gebeurde in het kader van een programma dat op 20 augustus 2019 van start ging en voorziet in de inkoop van eigen aandelen voor een totaalbedrag van $50 miljoen. De kasbalans bedroeg op 30 september 2019 circa $297,5 miljoen (30 juni 2019: $327,3 miljoen). In dit saldo zijn de aandeleninkoop en de uitkering van $70,2 miljoen aan dividend op 9 juli 2019 meegerekend.

Vooruitzichten ten aanzien van de regelgeving
Zoals aangegeven in de tussentijdse resultaten van Plus500 en herhaald in een aankondiging (gepubliceerd op respectievelijk 13 en 22 augustus 2019) naar aanleiding van de publicatie van een raadplegingsdocument van The Australian Securities and Investments Commission (“ASIC”), verwachtte Plus500 de introductie van productinterventiemaatregelen in Australië.

Plus500 reageerde op opbouwende wijze op dit raadplegingsdocument en blijft zijn vinger aan de pols houden ten aanzien van de mogelijke gevolgen. Circa 15% van zijn totale omzet in de negen maanden eindigend op 30 september 2019 was afkomstig van Australische klanten. De Raad van Bestuur is van mening dat de introductie van deze maatregelen na verloop van tijd het aantal concurrenten van Plus500 zal reduceren. Op die manier kan het marktaandeel winnen tegen lagere klantenwervingskosten. De overgangsperiode na een eventuele introductie van nieuwe richtlijnen zal onvermijdelijk de nodige uitdagingen met zich meebrengen. Maar zoals in Europa te zien viel, zullen de handelspatronen zich aan de nieuwe regelgeving aanpassen en zich na verloop van tijd stabiliseren. De Raad van Bestuur verwacht dat zich er in Australië een vergelijkbaar patroon zal aftekenen.

Asaf Elimelech, de CEO van Plus500:
“Tijdens de verslagperiode bleef onze focus gericht op aanzienlijke verbeteringen van ons handelsplatform. Zo introduceerden we functionaliteit die aantrekkelijk is voor de meer gevorderde handelaars en verbeterden we onze klantenservice, een effectief middel voor klantenbehoud.

“Er blijft sprake van robuuste operationele prestaties en een forse stijging van het aantal nieuwe klanten. We hebben er vertrouwen in dat we op het gebied van klantenacquisitie beter zullen presteren dan onze branchegenoten. Hiertoe houden we onze sterk gerichte marketinginvesteringen op peil, zodat we direct op nieuwe marktkansen kunnen inspringen. De verwachting is dat deze nieuwe klanten na verloop van tijd aan een hogere omzet zullen bijdragen.””

“Net zoals alle andere spelers in deze sector zijn de prestaties van Plus500 voor de rest van het jaar afhankelijk van de ontwikkelingen binnen de financiële markten en de handelskansen die zij voor klanten vertegenwoordigen. We voelen ons echter aangemoedigd door de verdere verbeteringen die in het derde kwartaal plaatsvonden en blijven op koers om te voldoen aan de verwachtingen voor heel 2019.”