Industry Wire

Prof. Matthyssens koninklijk beloond voor bijdrage aan industriële marketing

Eindhoven, 4 juni 2015. Tijdens het STEM-congres ’Hoe merkwaardig is B2B?!’ gewijd aan marketingtrends in industriële marketing is prof. dr. Paul Matthyssens koninklijk onderscheiden als Officier in de Orde van Oranje-Nassau. Paul Matthyssens kreeg de onderscheiding opgespeld door mevr. Bianca van Kaathoven, locoburgemeester van Eindhoven, vanwege zijn jarenlange positieve bijdrage aan de ontwikkeling van het vakgebied industriële marketing.

Begin jaren tachtig realiseerde Paul Matthyssens zich dat vooral bij industriële bedrijven marketing niet de aandacht kreeg die het verdiende. Tijdens zijn studie aan de Universiteit Gent – Matthyssens heeft de Belgische nationaliteit – deed hij al onderzoek naar de mogelijkheden om met behulp van industriële marketing de toegevoegde waarde van industriële bedrijven te vergroten. Dat in al die jaren zijn enthousiasme voor de industriële marketing niet is afgenomen, bleek wel tijdens het STEM-congres ’Hoe merkwaardig is B2B?!’ in Confrence Center the Strip op de High Tech Campus. Dankzij zijn bevlogen presentatie wist hij ook nu weer zijn toehoorders te boeien met een interessant inhoudelijk verhaal doorspekt met vele praktische tips.

Juist vanwege die praktische aanpak was Paul Matthyssens tot 2009 de motor achter Stichting Techniek En Marketing, het huidige STEM Industrial Marketing Centre. Voor STEM heeft hij als lector, auteur, adviseur en onderzoeker een zeer belangrijke rol gespeeld. Zo heeft hij als coauteur van de prijswinnende publicatie ’Waardecreatie en innovatie in de Industrie’ (2004) industriële marketing op de kaart gezet.

De invloed van Paul Matthyssens is dan ook groot. Hij heeft een doorslaggevende rol gespeeld door marketing en techniek te verbinden. Zijn onderscheiding tijdens de Dutch Technology Week is daarmee ook een stimulans voor jongeren die niet direct met techniek bezig willen zijn, maar wel een bijdrage willen leveren aan het succes van de Nederlandse maakindustrie. Dat een Belgische professor hiervoor een Nederlandse onderscheiding krijgt, benadrukt nog eens extra het internationale karakter van zijn activiteiten voor de industriële marketing.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht