Geplaatst door Publicis Groupe Netherlands

Publicis Groupe ontwikkelt awareness campagne hoofd-halskanker met nieuw ‘medicijn’ Oplettanol

Vanaf vandaag is Oplettanol, een nieuw middel tegen hoofd-halskanker, verkrijgbaar. Dit zelfhulpmiddel is ontwikkeld door Publicis Groupe als communicatievehikel van de awareness campagne in opdracht van Patiëntenvereniging HOOFD-HALS. Het beste medicijn tegen hoofd-halskanker is oplettendheid. Want hoe eerder men erbij is, hoe groter de kans op genezing. Op basis van dit inzicht ontwikkelde Publicis Groupe ‘Oplettanol’.
Oplettanol is in samenwerking met …,staat vormgegeven als een medicijnverpakking die opvalt in het schap tussen andere zelfzorgmedicijnen zoals neusspray en keeltabletten. Oplettanol heeft een puur informatieve werking dat mensen helpt de symptomen van hoofd-halskanker te herkennen en roept op tot oplettendheid.
De bijsluiter bevat informatie en het ‘1-voor-3 schema’ dat door experts vanuit heel Europa is opgesteld. Als mensen na drie weken nog steeds last hebben van bepaalde klachten wordt een controle door een (huis)arts geadviseerd. Want hoe eerder men erbij is, hoe groter de kans op genezing.

In de campagne prijzen echte patiënten het middel aan en delen hun eigen verhaal waarin oplettendheid centraal staat. Ervaringsdeskundigen Ben, Nicky en Ellie zijn te volgen via videoportretten, posters op verschillende plekken zoals in drogisten, ziekenhuizen, apotheken, wachtkamer van de huisarts en social media. Hun verhaal wordt kracht bijgezet met middelen als flyers, webcontent, de verpakking van Oplettanol en POS-materiaal. Met PR en media-inzet wordt het bereik van deze campagne nog eens vergroot.

Ervaringsdeskundige Liesbeth Drent introduceert Oplettanol in de campagnevideo te zien op www.1voor3.nl waarmee de campagne afgetrapt wordt op Facebook. Ze wordt aangevuld door Dr. Simone Eerenstein, Hoofd-hals chirurg die uitlegt waar mensen op moeten letten.

Hoofd-halskanker staat in de top 10 van de meest voorkomende vormen van kanker in Nederland. Jaarlijks krijgen circa 3.000 Nederlanders de diagnose. “Met deze awareness campagne willen we de bekendheid van de ziekte vergroten en benadrukken dat oplettendheid van levensbelang is”, aldus Petra Verdouw, Hoofd infocentrum Patiëntenvereniging HOOFD-HALS. “Gelukkig is een middel van de drogist vaak voldoende, maar als de klachten langer dan drie weken aanhouden dan is het belangrijk om een bezoek aan de arts te brengen. Aan de hand van de introductie van het middel Oplettanol leggen we uit dat klachten die soms lijken op die van een verkoudheid niet zomaar weggewuifd mogen worden. Dat we deze boodschap met Oplettanol afgeven op een plek waar men ook neusspray en andere zelfzorgmedicijnen kopen, is opvallend en relevant. Het laat mensen echt even stilstaan. Dat hebben we wel gezien aan de reactie van het winkelend publiek.”

“Dit is het vijfde jaar op rij waarin we samen met de patiëntenvereniging de Nederlandse Make Sense campagne ontwikkelen en uitvoeren. Communicatie over nieuwe medicijnen is sterk gereguleerd, maar communicatie over het belang oplettendheid niet. Met deze geïntegreerde campagne schuren we tegen dit spanningsveld aan”, aldus Pauline van Die, account lead influence, Publicis Groupe. “De missie om hoofd-halskanker bekender te maken, verbindt. Ook de partners die we aangehaakt hebben, gingen er met dezelfde passie voor. Het grootste compliment wil ik toch geven aan de patiënten die hun verhaal hebben gedeeld. Hierdoor maken zij nu het verschil voor een ander.”

Het nieuwe middel Oplettanol ligt in het schap van Boots op het stationsplein in Utrecht tijdens de Europese Make Sense Campagne, van 21 tot en met 25 september.

Creditlijst
De Make Sense Campagne is een initiatief van de Europese Vereniging voor hoofd-halskanker (EHNS: European Head and Neck Society) in samenwerking met Patiëntenvereniging HOOFD-HALS (PVHH), de Nederlandse Werkgroep voor Hoofd-Hals Tumoren (NWHHT) en de Paramedische Werkgroep voor Hoofd-Hals Tumoren (PWHHT).