Industry Wire

Geplaatst door Qpido

Qpido & Gemeente Amsterdam lanceren campagne om sexting bespreekbaar te maken

Qpido en Gemeente Amsterdam lanceren Het Gesprek; een campagne gericht op het veelvoorkomende ‘sexting’ op basisscholen en middelbare scholen. De campagne roept ouders om hun kinderen te beschermen tegen de risico’s van social media apps, door samen het gesprek aan te gaan. Social media reclamebureau Hammerfest is verantwoordelijk voor de campagne.

Altijd online
Kinderen hebben continu toegang tot het internet. Wifi is vrijwel overal beschikbaar en kinderen krijgen op steeds jongere leeftijd een mobiele telefoon. Veiligheid is daarbij een belangrijke factor; kinderen kunnen met talloze social media apps eenvoudig in contact blijven met het thuisfront en hun sociale netwerk. Hoewel veel populaire apps onschuldig lijken, zijn hier ook risico’s aan verbonden. Vooral het fenomeen ‘sexting’ komt steeds vaker voor: het maken, versturen en/of doorsturen van seksueel getint beeldmateriaal. Dergelijke beelden van kinderen onder de 18 jaar worden officieel beschouwd kinderporno, maar zo wordt daar niet mee omgegaan.

Sexting
Het (ongevraagd) delen van pornografisch beeldmateriaal (zoals naaktfoto’s) komt steeds vaker voor. Soms wordt hier expliciet om gevraagd, maar veel vaker nog ontvangen kinderen ongevraagd seksueel getinte beelden. Dit kunnen foto’s of video’s zijn van schoolgenoten, maar ook pornografisch materiaal van het internet. Kinderen realiseren zich vaak nog niet voldoende wat de impact van het zien en/of delen van seksueel getinte beelden is. Met name de kinderen van wie de beelden doorgestuurd worden, blijken psychologische begeleiding nodig te hebben. Sociale uitsluiting en psychische problemen kunnen in extreme gevallen zelfs leiden tot zelfmoord (of zelfmoordneigingen).

Bespreek de risico’s
Ouders en/of opvoeders kunnen een sleutelrol spelen in het voorkomen van negatieve gevolgen door het gesprek aan te gaan met kinderen. Openheid is met name bij sexting een belangrijke factor, omdat kinderen het vertrouwen moeten krijgen dat zij terecht kunnen bij hun ouders met vragen en (eventuele) psychische problemen. Die openheid in het gesprek vormt de kern van de campagne. Het Gesprek geeft ouders informatie over de populaire apps voor kinderen en jongeren, mogelijke risico’s en praktische tips om het gesprek aan te gaan. De campagne wordt verspreid op Facebook, middels een postercampagne en bij voorlichtingen van Qpido.

Ga naar www.hetgesprek.amsterdam voor meer informatie en bekijk de korte campagnevideo hieronder.

Opdrachtgever: Qpido & Gemeente Amsterdam
Creatie: Guy Lokhoff & Lisanne van Schie
Account: Baba Touré
Design: Tjerk Zumpolle
Web development en design: LamaLama
Klant: Fleur Stegers (Gemeente Amsterdam), Wietske Mous (Qpido), Petra Hoeve (Qpido)
Videoproductie: Vigics
Regie: Dwight Groot
D.O.P: Daan Bukman
Producers: Sophie Victorine, Julian Pattinama

Klik hier voor de video: https://vimeo.com/246264176
Klik hier voor beeldmateriaal: https://we.tl/3O1vnmAFR9

Over Qpido
Qpido biedt hulpverlening aan kinderen en jongeren uit regio Amsterdam die te maken hebben met seksueel grensoverschrijdend gedrag. Qpido biedt steun aan ouders en kinderen.

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht