Industry Wire

Geplaatst door Paazl

Rapport Paazl: Modemerken laten kansen liggen bij bezorging

Amsterdam – Modemerken laten nog kansen liggen bij de bezorging van orders, met name in hun aanbod aan bezorgopties. Zo wordt bezorging op dezelfde dag en levering op zondag nog niet breed aangeboden. Dit blijkt uit een rapport van logistiek platform Paazl, ontwikkelaar van het Delivery Management Platform voor e-commerce. Het rapport laat de resultaten zien van een analyse over de bezorging van online moderetailers uit de Benelux en biedt interessante inzichten voor de webshop-leveringen richting de feestdagen.
Keuze in bezorgmoment beperkt
Levering buiten kantooruren blijkt zeldzaam onder de geanalyseerde webshops. Slechts 12% laat desgewenst ‘s avonds leveren, en maar 8% op de zondag. Dit terwijl 22% van de Nederlanders voorkeur geeft aan levering in de avond (Postnord, 2016). Zelf een bezorgdag kunnen aanwijzen is met 15% ook nog een zeldzaamheid. Same-day delivery (vandaag besteld en vandaag in huis) is met 16% iets beter vertegenwoordigd bij de onderzochte webshops.
Weinig mogelijkheden voor alternatief bezorgadres
Hoewel bezorging op het gewenste (thuis)adres de grootste voorkeur heeft voor consumenten, zijn pick-up points een goed alternatief voor hen die overdag werken. Toch biedt slechts een derde van de webshops de mogelijkheid om een pakketje in de buurt af te halen. Daarnaast wordt de kans om klanten naar de fysieke winkels te leiden nog onvoldoende benut. Slechts 38% van de verkopers met offline winkels biedt hun eigen winkeladres aan als afhaallocatie van online bestellingen.
Gratis bezorgen en retourneren
Qua bezorgkosten gaan de webshops beter mee in de wensen van hun klanten: gratis bezorging is bij 93% aan de orde. Hierbij biedt 58% gratis bezorging aan boven een bepaald bestelbedrag; bij 35% is dit geheel gratis. Gratis retourneren is bij 58% van de webshops mogelijk.
Bernard Schreiner, CEO van Paazl, ziet ondanks de verbeterpunten dat veel webshops op de goede weg zijn en is optimistisch gestemd: “Gratis bezorging staat simpelweg bovenaan het wensenlijstje van de consument. Het zijn de speciale momenten, zoals straks rond de feestdagen, dat consumenten graag de portemonnee trekken voor extra snelle bezorging of een nauwkeurig bezorgmoment. Dat laatste kan nog te weinig.”
Koplopers
De webshop van Miss Etam komt op bezorggebied als beste uit de analyse, gevolgd door Zalando en Van den Assem. Vooral jongere modemerken, voor wie hun eigen webshop wellicht nog bijzaak is, kunnen grote stappen maken. Schreiner: “Wat de koplopers goed begrijpen is dat bezorging in de eerste plaats thuishoort onder marketing. Duik als afdeling logistiek en e-commerce dus eens vaker samen in een brainstorm om te bedenken hoe je bezorging beter laat aansluiten op de merkbeleving die je wil creëren.”
——
Over het rapport “How do fashion brands deliver?”
In de analyse zijn 26 webshops actief in de Benelux opgenomen. Hierbij zijn zowel merken, retailers en pure online players vertegenwoordigd van uiteenlopende omvang. De geanalyseerde webshops zijn getoetst op 34 criteria, verdeeld over 4 onderwerpen van bezorging. Via deze link vind je meer informatie over het rapport en is het gehele rapport te downloaden.
Over Paazl
Paazl is een Delivery Management Platform dat online retailers via de cloud verbindt aan vervoerders wereldwijd. De technologie stelt gebruikers in staat om hun bezorgervaring te verbeteren en sneller internationaal uit te breiden, terwijl zij achter de schermen significant besparen op hun logistieke kosten. Het bedrijf is in 2009 opgericht in Amsterdam en is sindsdien uitgegroeid tot marktleider binnen de Benelux.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht