Geplaatst door Werkse

Robots op de werkvloer: kans op leuker werk én voor de maakindustrie

Technologie neemt een steeds grotere rol in ons leven in. Robotica doet meer en meer mee op de werkvloer. Kans of bedreiging? Van der Valk Solar Systems en Werkse! zien vooralsnog kansen. Momenteel testen ze gezamenlijk een systeem dat medewerkers digitaal begeleidt bij ingewikkelde assemblageprocessen.

Van der Valk Solar Systems

“Nieuwe technologie zou bedreigend zijn voor het werk dat door kwetsbare mensen wordt uitgevoerd. Dat bestrijd ik,” zegt Hans van Zeijl, manager assemblage van Werkse!, “het biedt juist perspectief.” Hij is in goed gezelschap. Hoogleraar arbeidsmarkt Ton Wilthagen stelt: ‘Het is maar de vraag of robots werk weghalen. Het leidt er vooral toe dat het werk anders wordt en andere vaardigheden vraagt.’ Van Zeijl herkent dit: “Veel van onze werknemers doen nu eenvoudig assemblagewerk. Maar ze kunnen meer dan alleen doosjes vullen of schroeven vastzetten. Daar komt bij: onze doelgroep wordt steeds meer divers. Op zoek naar mogelijkheden om het werk voor hen uitdagender te maken, zochten we naar alternatieven. Zo kwamen we in contact met Van der Valk Solar Systems.”

Innovatief én maatschappelijk betrokken

Marcel van der Voort, manager Outsourcing van Van der Valk Solar Systems: “Ons bedrijf groeit snel. We stonden voor de vraag: opschalen of uitbesteden. We hebben zowel maatschappelijk verantwoord ondernemen als innovatie hoog in het vaandel staan. Zo is het gekomen dat medewerkers van Werkse! de door ons ontwikkelde slimme bevestigingsmaterialen voor zonnepanelen assembleren.”

Snel en foutloos

Met subsidie van SMITZH (Smart Industry Hub van Zuid-Holland, red.) test Werkse! nu in samenwerking met Van der Valk Solar Systems en TNO een operator support systeem. Dit systeem levert instructies aan de medewerker via een smart beamer die van bovenaf werkinstructies projecteert op het werkblad. Het leidt de medewerker stap voor stap door het assemblageproces: een groene pijl om de volgende handeling aan te geven, een rood kruis als er iets fout gaat. En een groen vinkje als de handeling goed is uitgevoerd. Daarmee kunnen medewerkers snel en foutloos complexere producten assembleren. Dat zorgt voor meer uitdaging.

Perspectief

Van Zeijl is enthousiast over deze samenwerking. “Dit systeem biedt kansen voor onze doelgroep, voor verschillende opleidingsniveaus. Ook biedt het de maakindustrie kansen. Het systeem kan ook ingericht worden bij bijvoorbeeld het bewerken van elektrische bedrading of solderen en ook voor trainingsdoeleinden.” Van der Voort vult aan: “Of mensen nu hoog of laag opgeleid zijn, of jong of oud, zij kunnen hiermee snel en flexibel worden ingezet in het primaire productieproces. Dat biedt perspectief voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Door herverdeling van taken is het werk ook efficiënter in te richten: mens en robot doen allebei waar ze goed in zijn en vullen elkaar op deze manier aan.”

Werkse! test dit systeem, om na te gaan of deze methode toepasbaar is voor haar (toekomstige) doelgroep. En natuurlijk ook om te zien wat dit aan organisatie en kosten met zich meebrengt.

Meer weten? Op Youtube vindt u een filmpje dat laat zien hoe dit systeem werkt. Of kijk op www.werkse.nl