Salesforce lanceert agentic marketing oplossing: Marketing Cloud Next

Amsterdam, 11 juni 2025 – Salesforce kondigt vandaag Marketing Cloud Next aan en luidt hiermee het einde in van ‘do-not-reply’-marketing. Marketing Cloud Next maakt Agentic AI voor marketing mogelijk met bruikbare data, geïntegreerde workflows en autonome AI agents. Door op deze manier AI agents in te zetten binnen het volledige Salesforce platform en in elke fase van de customer journey, maken de welbekende ‘do-not-reply’-berichten plaats voor interacties met agents. Wat voorheen een eenzijdig bericht was, verandert hiermee in een gepersonaliseerd tweerichtingsgesprek. Tegelijkertijd voeren de AI agents op de achtergrond complexe taken uit, zoals het samenstellen van campagnes, het zelfstandig optimaliseren van resultaten en het personaliseren van content en aanbevelingen op een schaal die voorheen onmogelijk was.
image
Waar andere marketingplatforms AI slechts toevoegen aan bestaande systemen, is Marketing Cloud Next speciaal ontwikkeld voor agentic marketing. De AI agents ondersteunen niet alleen, maar ondernemen ook zelfstandige acties. Terwijl de meeste AI agents vandaag de dag nog steeds afhankelijk zijn van nauwkeurige instructies en voortdurend toezicht, maakt Marketing Cloud Next een sprong vooruit naar volledige zelfstandigheid. De AI agents werken als ervaren teamleden die de organisatie begrijpen, initiatief nemen en concrete resultaten leveren. Door deze ontwikkeling kunnen marketeers zich meer richten op strategie, creativiteit en het opbouwen van klantenrelaties. Omdat Marketing Cloud Next is geïntegreerd in het Salesforce-platform, beperken de AI agents zich niet alleen tot marketing, maar werken ze ook in verkoop-, service- en e-commerceprocessen zodat klantbetrokkenheid naadloos wordt doorgetrokken in elke fase van het klanttraject.
“Met Marketing Cloud Next bieden we marketeers niet alleen AI-functies, maar een volledig agentic marketingoplossing”, aldus Steve Hammond, wereldwijd verantwoordelijk voor Marketing Cloud bij Salesforce. “Agentforce vervangt marketeers niet, maar verandert hun manier van werken en versterkt hiermee hun rol. Door repetitieve, handmatige taken over te nemen, stelt Agentforce marketeers in staat hun focus te richten op strategie om zo hun waarde voor het hele bedrijf te vergroten.”
Wat is Agentic Marketing?
Het lanceren van een productcampagne is tegenwoordig een race tegen de klok. Het salesteam wil vrijdag live, de juridische afdeling moet de tekst nog checken en data die wordt gebruikt voor personalisatie, is vaak verouderd. Voor de marketeers van vandaag is dit helaas realiteit. Ze zitten vast in een hoog tempo, hoge druk en hebben elke dag te maken met nieuwe uitdagingen.
Klanten zijn tegelijkertijd veeleisend en hun verwachtingen voor een gepersonaliseerde ervaring zijn hoger dan ooit. Bijna de helft (43%) van de klanten verlaat een merk al als gevolg van slechts één slechte ervaring en 69% ziet constante interactie tussen verschillende afdelingen als vanzelfsprekend. Daarnaast zegt 75% van de marketeers wel te experimenteren met AI, maar slechts 32% geeft aan de data effectief te gebruiken om relevante ervaringen te creëren.
Deze kloof tussen het werken met AI en de daadwerkelijke impact ervan laat precies zien waarom agentic marketing op dit moment zo belangrijk is. Agentic Marketing zet AI Agents aan het werk, waarbij marketeers de strategie bepalen, zoals het vergroten van de loyaliteit van risicoklanten of het vergroten van de bekendheid van een nieuwe productlijn bij belangrijke klanten. AI agents voeren dit vervolgens uit. Ze creëren content, selecteren doelgroepen, personaliseren communicatie, optimaliseren prestaties en coördineren zelfs de overdracht tussen teams en kanalen. In plaats van constant te schakelen tussen tools en te wachten op goedkeuring, kunnen marketeers zich hierdoor richten op wat echt belangrijk is: strategie, creativiteit en groei.
Wat is nieuw?
Met de agentic innovaties van Marketing Cloud Next kunnen teams, vanuit één centraal platform, sneller schakelen, op grote schaal communiceren en betere resultaten behalen gedurende het hele klanttraject met onder andere de volgende functionaliteiten:
Create: De beste ideeën van marketeers gaan vaak verloren omdat het opzetten van een campagne soms weken of zelfs maanden kan duren. Met Agentforce Campaign Creation kunnen marketeers binnen enkele uren een volledige campagne opzetten en meteen uitvoeren. Met behulp van Agentforce stellen ze eenvoudig een campagnebriefing op, waarna AI agents automatisch de doelgroep samenstellen, e-mail- en sms-content genereren en de customer journey configureren. Hierbij kan zelfs ongestructureerde data uit nieuwe databronnen worden benut om personalisatie zo optimaal mogelijk uit te voeren.
Engage: De welbekende ‘do-not-reply’-berichten schaden vaak de relatie met klanten omdat ze gesprekken blokkeren. Met Marketing Cloud Next kunnen marketeers deze doodlopende gesprekken omzetten in actieve interacties via alle kanalen. Agentforce verwerkt reacties, past per ommegaande content aan en schakelt als het nodig is over naar verkoop- of servicemedewerkers.
Qualify: Veel leads gaan verloren doordat sales niet snel genoeg kan opvolgen. Met Agentforce Lead Generation & Management nemen AI agents dit werk deels uit handen en voegen ze deze leads automatisch toe aan nurtureprogramma’s, halen scores op en doen ze content aanbevelingen. Zo kwalificeren ze 24/7 leads die via internet en email binnenkomen en gaan actief het gesprek aan, boeken ze meetings in verschillende talen etcetra.
Optimize: Vaak krijgen marketeers pas achteraf inzicht in de prestaties van een campagne, waardoor bijsturen lastig is en ten koste gaat van de impact. Met Agentforce Paid Media Optimization worden prestaties continu gemonitord door AI agents en kan op tijd worden bijgestuurd. Met Segment Intelligence kunnen marketeers meer focus leggen op doelgroepen die de beste resultaten opleveren.
Marketing Cloud Next is nu algemeen beschikbaar. Vanaf deze zomer kunnen huidige klanten van Marketing Cloud toegang krijgen tot deze nieuwe mogelijkheden als onderdeel van hun bestaande licenties. Samenwerking met LinkedIn is gepland voor november 2025.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.