Industry Wire

Geplaatst door Hogeschool Saxion

Saxion-studenten ontwikkelen Motion Capture-toepassingen

Zes Saxion-studenten gingen de afgelopen maanden full time aan de slag met het concept Motion Capture. Deze techniek maakt het mogelijk om binnen de wereld van televisie, films en games traditionele decors, kostuums en acteurs te vervangen door een digitale variant.

Motion Capture betekent letterlijk ‘beweging vastleggen’ en kopieert menselijke bewegingen naar realistische animaties.

Motion Capture inzetten bij live-televisie
De derde- en vierdejaars studenten van de opleiding Creatieve Media and Game Technologies werkten in opdracht van Nederlands grootste productiebedrijf voor live-televisie: NEP. Ze kregen de opdracht om een prototype te creëren van een applicatie die Motion Capture kan inzetten bij live-televisie.

Kijken in het menselijk lichaam
Met het project leverden de Saxion-studenten een aantal interessante augmented reality-applicaties die ingezet kunnen worden voor televisie. Denk daarbij aan het in beeld brengen van mascottes tijdens live-uitzendingen of animaties voor het kinderprogramma Sesamstraat. Ook een educatieve toepassing die een inkijkje in het menselijk lichaam geeft, was één van de applicaties die de studenten opleverden.

Live data in een game engine
In dit filmpje laten de studenten de applicatie zien waarmee ze Motion Capture-data live kunnen tonen binnen een game engine. Technieken als Gesture Recognition en Kledingsimulatie spelen daarbij een belangrijke rol: https://www.youtube.com/watch?v=inl6KJ-SprM

Opdrachtgever NEP is in Nederland verantwoordelijk voor producties als Dance Dance Dance, Kassa en Ziggo Sports. Wereldwijd levert NEP technologische ondersteuning bij grote evenementen als de Oscars tot de Olympische Spelen. Xsens Technologies uit Enschede was mede-opdrachtgever. De Saxion-studenten waren vijf maanden full time aan de slag voor de bedrijven.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht