Geplaatst door McAfee

Shoppers slaan online veiligheid tijdens feestdagen in de wind om beste koopjes te scoren

Schiphol-Rijk, 13 november 2018 – McAfee, het device-to-cloud cybersecuritybedrijf, heeft vandaag de resultaten bekend gemaakt van een onderzoek naar feestdagenstress. Uit dit onderzoek blijkt dat online shoppers tijdens de feestdagen meer risico’s nemen, bijvoorbeeld door aankopen te doen op onveilige/onbeschermde wifi-netwerken of bij webshops waarvan ze niet zeker weten of deze veilig zijn (68%). Consumenten moeten zich juist tijdens deze drukke dagen bewust zijn van hun online veiligheid en goed nadenken over risico’s als identiteitsdiefstal of hacking.

Dat shoppers tijdens de feestdagen minder goed nadenken over hun cybersecurity komt mede door de financiële stress die deze tijd van het jaar met zich meebrengt: 55% van de ondervraagden geeft aan hier last van te hebben. Onder jongeren (18 – 20 jaar oud) is dat zelfs 66%. Door die stress is 38% van de respondenten geneigd het minder nauw te nemen met zijn online veiligheid, om de beste koopjes te kunnen scoren.

De belofte van een goede deal is op meerdere fronten aanleiding tot onveilig gedrag. Zo klikt 22% van de consumenten op een onbekende link in een e-mail als deze hen naar een mogelijk koopje leidt. Ook vindt 41% van de ondervraagden het geen probleem als hun e-mailadres tijdens de feestdagen door onveilig gedrag in verkeerde handen valt.  Met ons woonadres (14%) en telefoonnummer (13%) zijn we een stuk voorzichtiger, evenals met onze bankgegevens (6%). Meer dan de helft van de ondervraagden zou een voor hen totaal onbekende website gebruiken (57%) om de beste aanbieding te scoren.

“Aankopen tijdens de feestdagen leveren altijd stress op, zeker vanuit een financieel oogpunt. Deze stress zorgt er vaak voor dat mensen andere prioriteiten naar de achtergrond schuiven, zoals hun online veiligheid. Dat kan vervolgens weer tot gevaarlijke situaties leiden,” zegt Gary Davis, chief consumer security evangelist bij McAfee. “Consumenten moeten de juiste stappen nemen om zichzelf en hun apparaten te beschermen en verdacht zijn op deals die te mooi om waar lijken te zijn.”

Generatiekloof

Voor het onderzoek werden 817 Nederlandse volwassenen tussen 18 en 55 jaar ondervraagd. Opvallend hierbij is dat vooral jongeren aangetrokken worden door aanbiedingen en daarbij hun eigen veiligheid in de wind slaan. Zo zou 33% van de jongeren tussen 18 en 20 jaar alles doen om de beste deal te scoren, terwijl dat onder de 51- tot 55-jarigen maar 13% is. Ook zou 49% van de jongeren overwegen gebruik te maken van een onveilig wifi-netwerk om aankopen te doen, ook al riskeren ze daarmee dat hun gegevens in de verkeerde handen vallen. Bij de oudere doelgroep ligt dat percentage een stuk lager, op slechts 27%.

Tips voor veilig online shopgedrag:

• Maak niet zomaar verbinding. Gebruik maken van openbare wifi lijkt op dat moment misschien een goed idee, maar kan ervoor zorgen dat persoonlijke data of creditcardgegevens in handen van cybercriminelen vallen. Wanneer je toch gebruik wilt maken van openbare wifi, browse dan met een virtual private network (VPN) om een veilige verbinding op te zetten.
  • Eerst denken, dan klikken. Cybercriminelen kunnen eenvoudig slachtoffers maken door phishingmails te verspreiden die vermomd zijn als aanbiedingsmails van een webshop. Op een aanlokkelijke link is immers zo geklikt! Als een aanbieding te mooi lijkt om waar te zijn, is hij dat vaak ook. Ook is het de moeite waard om kritisch te kijken naar e-mails van onbekende of onverwachte afzenders.
  • Zorg dat je browser beschermd is. Maak gebruik van een compleet beveiligingspakket, zoals McAfee Total Protection. Zo bescherm je jezelf tegen malware, phishing en andere cyberdreigingen. Dit pakket bevat ook McAfee WebAdvisor, die je helpt frauduleuze websites te herkennen.

Onderzoeksmethode:

In opdracht van McAfee ondervroeg MSI-ACI in oktober 2018 817 Nederland