Shopping2020 verwelkomt gemeenten Almere, Roosendaal en Veghel als Stedenpartners

Bij Shopping2020 hebben zich inmiddels ook drie gemeenten aangesloten en wordt niet alleen meer ondersteund door experts, consumenten, gastheren, voorzitters en partners. De gemeenten Almere, Roosendaal en Veghel ondersteunen het onderzoeksprogramma sinds kort actief als stedenpartners van Shopping2020.

De gemeenten Almere, Roosendaal en Veghel willen hun binnensteden aantrekkelijk maken voor het winkelende publiek, ook in de toekomst. Door actief deel te nemen aan het onderzoeksprogramma, onder andere door het inzetten van werknemers in de verschillende expertgroepen en de experts uit te nodigen in hun gemeente, bereiden de gemeenten zich nu al voor op de toekomst. Marcel Evers, voorzitter van de expertgroep De Nieuwe Winkelstraat van Shopping2020, licht toe: “Digitalisering biedt ondernemers kansen, zo ook in het winkelgebied. Maar het dwingt het winkelgebied ook na te denken over hun toegevoegde waarde. Waarom zou de consument nog naar de winkelstraat komen?”. De gemeenten willen de kennis, kunde en expertise van Shopping2020 gebruiken om zich voor te bereiden op de toekomst.

Het consumentengedrag verandert en de online en offline retailmarkt is nog aan het zoeken naar de juiste balans. “Dat het succes zit in omnichannel retailing, is inmiddels geen geheim meer,” aldus Jorij Abraham, Program Manager Shopping2020. “Maar op welke wijze online in de winkelstraat en online instore, dus in de winkel, er geïntegreerd uit gaat zien, is voor vele betrokkenen nog een grote onbeantwoorde vraag.” Jorij Abraham doelt hiermee onder andere op de kansen die het stedenpartnership voor de retailers in de betreffende gemeente biedt. Alle retailers in Almere, Roosendaal en Veghel krijgen toegang tot de resultaten van Shopping2020 door middel van intensieve masterclasses. “We zijn erg enthousiast dat gemeenten de resultaten van Shopping2020 willen gebruiken voor eigen visie en beleidsvorming. Dit helpt gemeenten en steden zichzelf voor te bereiden op de shoppende consument van 2020,” zegt Abraham.

Wethouder Hans Verbraak, gemeente Roosendaal: “Er ontstaat een unieke situatie door het samenvallen van het project Hart voor de Binnenstad onder leiding van Riek Bakker en het project Shopping2020. Roosendaal maakt zich sterk voor een goede infrastructuur die past bij een Smart City. Als Stedenpartner zijn we daardoor een interessante proeftuin. Als Roosendaal Smart Retail City bieden we alle projectgroepen een stad aan om toe te passen wat zij in Shopping2020 hebben ondervonden.”

Wethouder Jan van Burgsteden, gemeente Veghel: “Ik geloof stellig dat de toekomst ligt in het hybride winkelen: de combinatie tussen online en offline. Een interactieve dynamische openbare ruimte gericht op beleving is daarbij onmisbaar daar waar deze twee werelden bij elkaar komen. En het is prachtig om te zien hoe betrokken partijen, onder supervisie van professor Cor Molenaar, de schouders onder dit project zetten en in Veghel de binnenstad van de toekomst realiseren!”

Op dit moment is Shopping2020 in gesprek met andere Stedenpartners. Gemeenten die geïnteresseerd zijn in het Stedenpartnerprogramma kunnen contact opnemen met Jorij Abraham.

EINDE PERSBERICHT

Over Shopping2020
Shopping2020 is een onderzoeksprogramma waarin de volgende brancheverenigingen samenwerken: ANVR, BOVAG, Federatie Goud en Zilver, Vereniging Gebra, Inretail, De Koninklijke Boekverkopersbond, MODINT, Nederlandse Vereniging van Banken, Nederlands Verpakkingscentrum, NRW, NUVO, NVPI, Thuiswinkel.org, UNETO-VNI, Verbond van Verzekeraars, Vereniging Golfkarton. Aan Shopping2020 werken 460 experts mee. Doel van Shopping2020 is het creëren van een toekomstvisie over hoe de consument in 2020 shopt naar producten en diensten. Uit deze visie volgen praktische handvatten voor (online) retailers om zich voor te bereiden op de toekomst. Tijdens Shopping Together op 22 en 23 januari 2014 worden de eindresultaten van Shopping2020 gepresenteerd.

Voor meer informatie over Shopping2020 kunt u terecht op www.shopping2020.nl. Branches en bedrijven die willen deelnemen aan Shopping2020 zijn nog altijd welkom om zich bij het onderzoeksproject aan te sluiten. Shopping2020 is een initiatief van Thuiswinkel.org