Industry Wire

Geplaatst door Kieskeurig

Sinterklaas op koopjesjacht tijdens Black Friday

Haarlem – Sinterklaas doet dit jaar extra vroeg zijn inkopen en slaat aankomende vrijdag zijn slag tijdens Black Friday, de uit Amerika overgewaaide uitverkoopdag. Uit onderzoek en cijfers van Kieskeurig.nl, Nederlands grootste prijs- en productvergelijker, blijkt dat 23 november dé belangrijkste shopdag van het jaar wordt. Televisies, smartphones en gameconsoles kunnen op de verlanglijst. Want daarop verwacht de Sint het meeste voordeel. Maar het is oppassen geblazen voor de hulp-Sinterklazen: niet alles is een echte aanbieding.

Onderzoek van Kieskeurig.nl onder 25.000 Nederlandse consumenten toont aan dat consumenten vrijdag fikse kortingen verwachten. Zo’n 85 procent van de ondervraagden rekent op minimaal 20 procent. 1 op de 5 ondervraagde bezoekers van Kieskeurig.nl verwacht zelfs een korting van maar liefst 50 procent of meer. Opmerkelijk: vrouwen verwachten hogere kortingen dan mannen.
Nu al wordt massaal gespeurd naar aanbiedingen. Kieskeurig.nl zag in de afgelopen dagen zijn bezoekersaantallen met 44 procent stijgen ten opzichte van verleden jaar. Het meest populair zijn de tv’s. Normaal zoekt 5 procent van de bezoekers van Kieskeurig.nl naar een televisie, maar op Black Friday is dat 10 procent. In trek zijn vooral mini-sets, tv’s, smartwatches en soundbars. Ook games, waaraan vorig jaar ook al hoge kortingen werden gegeven, laten een duidelijke stijging zien. De stijging in bezoekersaantallen is overigens het grootst bij game-consoles. Daar waren vorig jaar dan ook veel goede aanbiedingen te vinden met een gemiddelde korting van ruim 30 procent.
Nepaanbiedingen
Niet alles is zo mooi als het lijkt. Op Black Friday zijn weliswaar veel goede aanbiedingen te vinden, maar ook nepaanbiedingen. Zo wordt er geadverteerd met kortingen ten opzichte van de adviesprijzen, die vrijwel altijd hoger liggen dan de actuele winkelprijzen. Of worden prijzen voorafgaand aan Black Friday nog even snel verhoogd om op Black Friday een aantrekkelijkere aanbieding te kunnen presenteren. Kieskeurig.nl helpt consumenten dit jaar door prijzen over een langere periode te analyseren. Je kunt tijdens Black Friday op Kieskeurig.nl meteen checken of een product daadwerkelijk goedkoper is of dat je in de maling wordt genomen. De procentuele prijsdaling over een langere periode wordt bij het product getoond. Kieskeurig.nl houdt tijdens Black Friday op een speciale actiepagina de beste aanbiedingen bij en geeft nu al handige tips en adviezen om een miskoop te voorkomen.

Black Friday
Black Friday is de vrijdag na Thanksgiving, het moment waarop veel Amerikanen hun cadeaus kopen voor de komende feestdagen. Winkels stunten dan met prijzen waardoor omzetten door het dak gaan. Volgens de National Retail Foundation gaat er dit jaar voor 720 miljard dollar over de toonbanken in Amerika. Ook in Nederland hebben veel winkels hun verkopen gigantisch zien stijgen op deze dag. Het is voor veel Nederlandse webwinkels inmiddels de lucratiefste dag van het jaar. Dat is een opvallend snelle opmars, want pas sinds 2015 wordt er door Nederlandse retailers serieus werk gemaakt van Black Friday.

Over Kieskeurig.nl
Kieskeurig.nl, onderdeel van Reshift, is in 1999 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete vergelijkingswebsite. Het doel van Kieskeurig.nl is om de consument betrouwbare, onafhankelijke informatie te verschaffen over diverse producten. Dagelijks bezoeken ruim 170.000 consumenten Kieskeurig.nl. Zij vergelijken hier producten, prijzen en winkels, beschrijven hun ervaringen met producten en lezen de reviews van andere consumenten.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht