Geplaatst door Sodexo

Sodexo zet slimme virtuele tuinman in

Capelle aan den IJssel, 13 augustus 2018 – Deze week start Sodexo als eerste bedrijf in Nederland met het inzetten van een virtuele tuinman in een kantoorpand. Een App waarschuwt als de kantoorplanten water nodig hebben. Kleine sensoren in iedere plantenbak of pot meten het niveau van het water en de vochtigheid van de aarde. Met deze IoT oplossing is iedereen in staat kantoorplanten goed te verzorgen.

In het pand van Sodexo langs de A2 in Breukelen worden de zesentwintig hydrocultuur planten uitgerust met sensoren. De sensoren worden in de plantenbakken geplaatst en houden bij of de planten nog voldoende water hebben. Voor alle planten in het gebouw komt deze informatie bij elkaar in één App zodat in één oogopslag zichtbaar is welke planten water nodig hebben.

Sodexo werkt voor deze primeur samen met de Nederlandse startup Nurtio die deze innovatieve tuintechnologie voor kantoorpanden heeft ontwikkeld. Het experiment duurt vijf maanden waarin de toepassing van de sensors en de App getest worden. In de consumentenmarkt bestaan al dergelijke sensoren, maar dit is de eerste oplossing die volledig is toegespitst op het gebruik in kantoren.

Het voordeel van de toepassing van de sensoren is dat het geven van water nog efficiënter wordt georganiseerd. Dat scheelt in de logistiek en dus ook in CO2 uitstoot en bovendien is de kwaliteit van de planten nog beter gegarandeerd.

Samenwerking met startups

De samenwerking met Nurtio past bij de continue zoektocht van Sodexo naar innovaties om haar Quality of Life services te verbeteren en te vernieuwen. Michael van der Meer, Innovation Manager Sodexo: “We experimenteren met toepassingen van nieuwe technologieën zoals robots en sensoring. We werken daarbij intensief samen met onze klanten, leveranciers en andere partners. Om het innovatieproces te versnellen hebben we een groot netwerk van startups waarvan Nurtio er nu ook een is. Innovatieprocessen zijn vaak grillig, het gaat van idee, naar experiment en soms ook naar de toepassing in onze dienstverlening.”

Einde bericht

Over Sodexo

In Nederland verzorgt Sodexo met ruim 4.000 medewerkers het volledige scala aan facilitaire diensten, waaronder cateringservices, voor het bedrijfsleven, industrie, overheidsdiensten, ziekenhuizen, zorginstellingen, hogescholen, universiteiten en offshore-installaties.

Sodexo, opgericht in 1966, is de wereldwijd leider in services die de ‘Quality of Life’ bevorderen, een essentieel onderdeel in prestaties van organisaties en het welzijn van hun medewerkers. Sodexo is met 427.000 medewerkers actief in 80 landen. Met ruim honderd verschillende diensten en vijftig jaar ervaring behaalde het bedrijf in het boekjaar 2017 een omzet van 20,7 miljard euro. Sodexo is genoteerd in de CAC 40 index en opgenomen in de Dow Jones Sustainable Index.