Geplaatst door bpost

Het sorteercentrum van Charleroi verdubbelt zijn sorteercapaciteit

Het sorteercentrum Charleroi X (Fleurus) krijgt een nieuwe sorteermachine (PSM of Parcel Sorting Machine). Het zal dan twee keer zoveel pakjes kunnen verwerken. Voor de installatie van die machine wordt de bestaande site uitgebreid met 9.000 m². Wanneer de werken eind 2025 zullen zijn afgerond, beschikt de site over 18.000 m² voor het sorteren van pakjes. De werkzaamheden ann het gebouw starten op 22 april 2024 en zouden in het derde kwartaal van 2025 klaar moeten zijn, op tijd voor de traditionele piekperiode op het einde van het jaar.

Links het huidige gebouw. Rechts de toekomstige uitbreiding van het gebouw (rood) en de laadkades en de parking voor vrachtwagens (grijs).

Door de evolutie van de markt voor pakjes en e-commerce logistiek, blijft bpost vernieuwen en zijn infrastructuur voor e-commercelogistiek uitbreiden om tegemoet te komen aan de groeiende behoeften van zijn klanten.

Jos Donvil, CEO bpost België: “Met de uitbreiding van de site en de installatie van een nieuwe machine blijft bpost investeren in België en in de infrastructuur voor pakjesverwerking. We zijn trots op de verdubbeling van onze sorteercapaciteit in Charleroi X. Hierdoor zullen we daar tegen eind 2025 tot 170.000 pakjes per dag kunnen verwerken. Dit initiatief versterkt onze positie als voorkeurspartner in de logistieke sector en e-commerce en bevestigt ons streven naar operationele efficiëntie en klanttevredenheid. Daarbij houden we uiteraard rekening met de ontwikkeling en de arbeidsvoorwaarden van onze medewerkers.”

Voor de nieuwe machine moet de infrastructuur van het sorteercentrum worden aangepast. Het bestaande gebouw wordt uitgebreid met zo’n 9.000 m². Er komen tegelijkertijd ook 15 nieuwe kades voor vrachtwagens en 2 telescopische transportbanden om bulkproduct te lossen en de sorteermachine te voeden. Dat is belangrijk aangezien veel klanten hun goederen rechtstreeks in de vrachtwagen willen kunnen laden, zonder pallets of containers.

Belangrijk is dat de sorteercapaciteit tijdens de bouw en installatie van de nieuwe machine, die voorzien is voor maart 2025, behouden blijft. Met andere woorden: de pakjessortering gaat gewoon door tot de nieuwe PSM operationeel is.

De uitbreiding van het sorteercentrum komt op de huidige parking. Daarom wordt er momenteel een nieuwe parking aangelegd. Deze zou over een paar weken klaar moeten zijn. De werf kan tijdelijk wat parkeeroverlast veroorzaken.