Industry Wire

Geplaatst door Start it @KBC

Start it @KBC maakt van nood een deugd, en wil met digitale aanpak nog meer internationale start-ups en scale-ups naar België halen

Brussel, 20 mei 2020 – In volle coronacrisis regent het voorspellingen over het einde van de globalisering. In de start-up en scale-up wereld is daar alvast weinig van te merken. “Het Belgische ecosysteem wordt steeds internationaler”, zegt Anna Thomlinson, Managing Director van ’s lands grootste accelerator Start it @KBC. “We creëren een community en een netwerk voor internationale start-ups en scale-ups die ons land kiezen als uitvalsbasis.” 

De start-up community van Start it @KBC telt meer dan 40 verschillende nationaliteiten. Heel wat start-ups en scale-ups hebben internationale teams. Er zijn ook steeds meer expats in België en vooral in Brussel, dat nu zelfs de belangrijkste expat bestemming is in Europa (bron: FIT). De vereenvoudigde procedures voor expats in België spelen een rol in die trend.

“Start-up ecosystemen zoals Start it @KBC zijn onmisbaar voor de verdere business ontwikkeling van internationale start-ups en scale-ups, ook in Vlaanderen,” bevestigt Claire Tillekaerts, CEO van Flanders Investment & Trade, “Mede door hun mix aan culturele diversiteit zorgen ze voor vernieuwende impulsen die de innovatie in Vlaanderen kunnen inspireren.”

Anna Thomlinson verwacht dat COVID-19 die evolutie nog een extra boost zal geven. “Start-ups moesten in maart noodgedwongen digitaal pitchen om deel te kunnen nemen aan ons acceleratieprogramma. Ook onze coaching, mentoring, workshops,…  gebeuren nu volledig online. Dat was zoeken, maar de keerzijde is dat die digitale aanpak ons toegankelijker maakt voor internationale start-ups. We hadden founders uit Griekenland, de Verenigde Staten, Hongarije, Frankrijk, de UK,… We hebben beslist om ook onze volgende pitchrondes 100 procent digitaal te organiseren.”

“We hebben de voorbije jaren hard gewerkt aan het uitbouwen van ons internationaal netwerk. We hebben heel wat mentoren met buitenlandse ervaring, die de markt in de Verenigde Staten, China, Singapore, India en andere Europese landen door en door kennen. Door onze samenwerking met GAN, het grootste wereldwijde start-up netwerk, kunnen onze start-ups ook overal ter wereld rekenen op een werkplek en een lokaal netwerk.”

Start it @KBC focust in haar programma sterk op sales en dat is cruciaal voor internationale start-ups en vooral scale-ups, benadrukt Thomlinson. “Schalen gaat over nieuwe markten betreden. Je kan dus niet over schalen spreken als je niet internationaal denkt. Via ons netwerk spelen we voor matchmaker tussen buitenlandse scale-ups en lokale bedrijven. Grote bedrijven hebben moeite om mee te zijn met nieuwe trends, ze zijn koortsachtig op zoek naar innovatie. Voor internationale scale-ups is het niet evident om nieuwe markten te verkennen. Start it @KBC zorgt daarom voor een ‘soft landing’ in de Benelux en geeft hen meteen een voet tussen de deur bij potentiële klanten.”

Internationale start-ups aan het woord

De internationale start-ups die vandaag deel uitmaken van Start it @KBC zien een aantal uitdagingen, maar beschouwen hun internationale karakter toch vooral als een troef.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht