Geplaatst door Dyme B.V.

Student en nu al een miljoen om te investeren

AMSTERDAM – Een jaar geleden richtten vier studenten het Amsterdam Student Investment Fund (ASIF) op, een investeringsfonds dat uitsluitend investeert in initiatieven van studenten pas-afgestudeerden. Inmiddels beschikt ASIF over meer dan €1.000.000, een bedrag dat de jonge bestuursleden de komende tijd zullen investeren in veelbelovende startups. De eerste in dat rijtje: Dyme, een snelgroeiende fintech startup uit Amsterdam. Dyme geeft een gebruiker direct inzicht in zijn of haar vaste lasten door middel van een beveiligde koppeling met diens bankrekening. Binnen de applicatie kunnen ongewenste abonnementen vervolgens met één klik worden beëindigd. Ook kan er worden overgestapt naar betere alternatieven. De investering van ASIF zal Dyme gebruiken om de applicatie in heel Nederland beschikbaar te maken.

Afgelopen week deed ASIF – geleid door vier studenten – haar eerste investering. Oud-bestuurslid Gijs Schot was hier nauw bij betrokken: “Na een jaar voorbereiding en maandenlang onderzoek hebben wij in Dyme een partij gevonden met enorm veel potentie – een zeer innovatieve start-up waar we echt in geloven en volledig achter staan.”

Voor een dubbeltje op de eerste rang

Met behulp van een beveiligde bankkoppeling en een slim algoritme toont Dyme direct alle vaste lasten van een gebruiker in een duidelijk overzicht. Binnen de applicatie kunnen gebruikers vervolgens met één klik overstappen naar goedkopere alternatieven en ongewenste abonnementen opzeggen. Dyme combineert geavanceerde machine learning technologieën met de PSD2-richtlijn, een nieuwe Europese wetgeving die consumenten meer macht geeft over hun eigen betaalgegevens.

Mede-oprichter Joran Iedema: “Door de groeiende hoeveelheid abonnementsdiensten, ingewikkelde contracten en automatische afschrijvingen verliezen steeds meer mensen het overzicht over hun financiën. Veel mensen geven hierdoor structureel te veel geld uit. Wij laten gebruikers niet alleen zien hoeveel zij kunnen besparen, maar bieden ook de mogelijkheid dit met één klik daadwerkelijk te doen.”

Eén miljoen euro

Afgelopen week heeft ASIF de eerste investering gedaan in het jonge bedrijf, gevestigd op het Amsterdamse Science Park waar het deelneemt aan het ACE-Incubation programma. Over een half jaar kan Dyme een vervolginvestering verwachten – mits er in de komende periode goede resultaten worden geboekt.

ASIF is in meerdere opzichten een uniek Venture Capital fonds: Naast het feit dat het is opgericht en wordt bestuurd door studenten en pas-afgestudeerden, beschikt het fonds over zowel publiek als privaat kapitaal. De ruim €1.000.000 waarover ASIF momenteel beschikt, bestaat voor de helft uit bijdragen van de Universiteit van Amsterdam, die op de achtergrond betrokken blijft bij het fonds. De andere helft wordt aangevuld door verschillende private investeerders, zogenoemde Angels. Het uiteindelijke doel van ASIF is om elke student in onze hoofdstad te enthousiasmeren om te gaan ondernemen. Verder wilt ASIF bruggen slaan tussen de academische wereld en ondernemerschap.

Meer informatie over Dyme is te vinden op https://dyme.app