Industry Wire

Geplaatst door TU Delft

Studententeam Delft Hyperloop onthult nieuwe hyperloop capsule Atlas 02

Maandag 3 juni onthult studententeam Delft Hyperloop hun nieuwe hyperloop capsule, Atlas 02, in het Auditorium van de Technische Universiteit Delft. Met deze capsule, ook wel pod genaamd, zal het team in de zomer van 2019 meedoen aan de SpaceX Hyperloop Pod Competition. De snelste pod in de vacuümbuis zal de winnaar worden van deze competitie die plaatsvindt in Los Angeles, Californië. Het doel van het team is om te winnen en het huidige wereldrecord van 467 km/h te verbreken op een track van één kilometer. 

Het Hyperloop team van de TU Delft bestaat uit 40 studenten die in één jaar tijd een volledig werkend prototype bouwen voor de race. Deze race zal plaatsvinden op 21 juli in Hawthorn op het terrein van SpaceX. Van de 22 wereldwijd geselecteerde teams zullen slechts drie teams daadwerkelijk de buis mogen betreden om te racen. Deze drie teams worden gekozen op basis van 122 veiligheidstesten, die worden uitgevoerd in de week voorafgaand aan de race. “Deze testen zijn ervoor bedoeld om aan te tonen dat ons voertuig naar behoren werkt en dat alle veiligheidseisen worden nageleefd. Er zijn elementen die worden getest zoals: het remsysteem, of de pod het vacuüm in de buis aan kan en of de software goed werkt. Deze testen moeten allemaal succesvol afgerond worden voor de final run” zo laat Team Captain Rieneke van Noort weten.

Om zo goed mogelijk voor te bereiden op de test week is het studententeam momenteel al druk bezig met het uitvoeren van vergelijkbare tests. Zo zijn onderdelen zoals de motoren, wielen en remmen al op een vliegwiel getest; een ronddraaiende aluminium schijf die het materiaal, de beweging en de zwaarte van de pod kunnen simuleren om zo een run in de buis van SpaceX na te bootsen. Daarnaast zijn de subsystemen ook in vacuüm getest door de pod te laten ‘runnen’ in de vacuümbuis van startup Hardt global. Omdat het testen van het voertuig dus een cruciale factor is die de winkansen vergroot, heeft het team de unieke mogelijkheid gekregen om hun volledige pod te testen op een stuk spoor naast Station Hilversum. Deze test track van 300 meter lang heeft het team in samenwerking met Voestalpine RailPro, ProRail en Strukton kunnen realiseren. Nu dat de pod onthult is kan het team starten met het testen op deze test track.

Met het voertuig beoogt het Hyperloop team sneller te gaan dan 500 km/u binnen één kilometer. In deze kilometer zal moeten worden opgetrokken en afgeremd. Om deze reden zal het voertuig meermalen sneller moeten remmen dan een formule 1 auto. Het voertuig zal aangedreven worden door een elektromotor. Volgende maand zal het Delft Hyperloop team vertrekken naar Los Angeles. Dit betekent dat het voertuig, alle teamleden en de werkplek verplaatst moeten worden naar Hawthorne, Californië; het terrein van SpaceX, om hier de laatste puntjes op de i te zetten voor de race. Chief Engineer Elja Ebbens: “Met de kennis die het team heeft vergaard tijdens het testen zijn we nu ontzettend goed voorbereid op de testweek. We achten de kans dus groot om de finale te halen en te mogen racen in de buis.“

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht