Geplaatst door leapp

Succes bij manifestatie leapp in Den Haag

‘Red de aarde, win een iPhone!’. Met deze ogenschijnlijk tegenstrijdige leus hield winkelketen leapp afgelopen vrijdag haar manifestatie voor hergebruik in het centrum van Den Haag. En niet zonder succes: ruim 2.000 mensen ondertekenden het manifest. De retailer van refurbished Apple devices startte vorige week een campagne tegen onbedachtzame consumptie van elektronica.

Rogier van Camp, CEO leapp: “Devices zoals telefoons, tablets en laptops gaan tegenwoordig veel langer mee dan er gedacht wordt. Dat de aankoop van een nieuw device leidt tot een enorme afvalstroom is ons een doorn in het oog. Daarom hebben wij met leapp een manifest voor hergebruik uitgebracht. Met het manifest willen we een statement maken en zo veel mogelijk mensen bewust maken over onze gadgetconsumptie en de impact daarvan op het milieu.”

De cijfers over e-waste zijn schrikbarend: jaarlijks wordt er bijna 50 miljoen ton aan elektronica weggegooid. Dat is zo’n 25 kilo per Nederlands huishouden. Daarnaast lezen we steeds vaker over het groter wordende probleem van verdere uitputting van de grondstoffen die onze aarde te bieden heeft. Van Camp: “Wij willen consumenten bewust maken van wat voor aanslag het op onze eigen leefomgeving is, het steeds weer opnieuw aanschaffen van nieuwe elektronica. Wij zien dit als onze verantwoordelijkheid. Want weet je waar niet ieder jaar een nieuw, hip model van uitkomt? De aarde. Daarom kiezen wij voor hergebruik, want hergebruik is in onze ogen de beste vorm van recycling.”

Sfeerimpressie manifestatie:

Over leapp

leapp is als circulaire start-up een pioneer geweest in de markt van refurbished devices. Begonnen als pure player in 2011, opende het begin 2012 haar eerste winkel in Amsterdam en daar kwamen in een rap tempo meerdere vestigingen bij. Ook in België en Duitsland. Inmiddels staat de teller op 25 vestigingen. Elke week geven ze duizenden devices een tweede leven. Dat zijn honderden kilo’s aan glas, accu’s en metalen die niet in afvalstromen belanden. Het grootste thema van dit moment binnen leapp is de transformatie van start-up naar internationale scale-up, om zo te voldoen aan de groeiende vraag naar refurbished producten.