Succesvol 2.0 fundraisen met interactieve campagne van GET IT DONE

GET IT DONE, het crowdfunding platform voor ontwikkelingsprojecten, heeft samen met het creatieve duo Philip&Hugo en productiehuis CZAR, de innovatieve campagne GET IT DONE IN A DAY ontwikkeld. De campagne is een succesvol en inspirerend voorbeeld van 2.0 fundraising, met als doel de transparantie binnen de organisatie aan te tonen. Dit werd bewezen met een twaalf uur durende live stunt vanuit Blikkiesdorp, Kaapstad, waarbij directe interactie tussen donateur en ontvanger het uitgangspunt vormden.
Vijfenvijftig creatieve jongeren uit de township Blikkiesdorp bundelden hun talenten om geld in te zamelen voor hun eigen opleiding. Voor elke donatie vanaf € 20,- die werd ontvangen, stuurden zij op de dag zelf, als dankgebaar, een persoonlijke video terug. Het einddoel was om in één dag € 10.000,- op te halen, om te investeren in een speciaal traject van de Ubuntu Streetkids Foundation, waarbij de jongeren begeleid worden in het ontwikkelen en ontplooien van hun talent op het gebied van dans, zang, muziek, toneel en nieuwe media. De campagne bleek een groot succes; 12 uur na de aftrap om 08.00 uur ’s ochtends, werd het beoogde bedrag al bereikt. In totaal zijn er via www.getitdone.org meer dan 190 donaties gedaan en 174 persoonlijke bedankfilmpjes live geproduceerd en geüpload.
Verschillende BN’ers toonden hun support; zo hebben onder andere zanger Guus Meeuwis, rapper Dio, DJ Don Diablo en actrice Anna Drijver gedoneerd. Dit resulteerde in hilarische parodieën op Nederlandstalige muziek, een geïmproviseerd Hazes schouwspel en indrukwekkende breakdance acts. De campagne veroorzaakte de nodige online rumoer, ontving lovende reacties en heeft in totaal maar liefst 6 miljoen personen bereikt.
De energie en gezamenlijke toewijding van alle betrokken partijen hebben een grote rol gespeeld in het succes van de campagne. Zij werkten de klok rond om dit project te kunnen realiseren.
Het prijswinnende duo Philip&Hugo (bekend van onder andere virals voor HEMA, Hi-Tec en Heineken) is verantwoordelijk voor het concept. Het ontwikkelingsproject is aangedragen door de Ubuntu Streetkids Foundation, die op dat moment al via het GET IT DONE platform naar fondsen zocht, voor het opleidingstraject in Blikkiesdorp. Productiehuis CZAR stelde een team aan experts beschikbaar om het talent en enthousiasme van de jongeren ter plekke op camera te vangen. Ook Presentplus (digitale begeleiding), Kult&Ace (Public Relations) en KLM (logistieke ondersteuning) werkten belangeloos mee. Het stroomlijnen van het donatietraject en de virale communicatie werd gedaan door de organisatie van GET IT DONE.
De non-profitorganisatie GET IT DONE – opgericht door actrice Hanna Verboom – is een crowdfundingplatform dat gebruik maakt van social media om kleinschalige ontwikkelingsprojecten te promoten en te ondersteunen. Met deze opmerkelijke campagne wil GET IT DONE benadrukken hoe transparant de organisatie te werk gaat. Alle donaties komen direct bij de belanghebbenden terecht en er wordt geen geld ingehouden voor de organisatie zelf. Bovendien bewijst de campagne dat fundraisen iets is wat je niet alleen vóór, maar ook mét de burgers van het ontwikkelingsland kunt doen. Iets wat in de goededoelensector nog heel ongebruikelijk is.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.