Synology kondigt officiële release DiskStation Manager 5.2 aan

Taipei, Taiwan,12 mei 2015 – Synology heeft vandaag de officiële release van DiskStation Manager 5.2 aangekondigd, de nieuwste versie van het bekroonde NAS-besturingssysteem. DSM 5.2 beschikt over tal van nieuwe mogelijkheden en biedt consumenten en bedrijven een veilige en geavanceerde private cloud-oplossing.

“DSM 5.2 voorziet consumenten en zakelijke gebruikers van nieuwe hulpmiddelen en technologieën die voorzien in hun alledaagse opslagbehoeften en die de productiviteit verhogen”, zegt Derren Lu, CEO van Synology. “Wij zijn de trouwe gebruikers dankbaar die, dankzij hun deelname aan het DSM 5.2-bètaprogramma, hebben bijgedragen aan de beste versie tot nu toe.”

DSM 5.2 beschikt over tal van nieuwe mogelijkheden, waaronder:

• Snellere en flexibelere cloudsynchronisatie met encryptie: Cloud Station, Synology’s oplossing voor bestandssynchronisatie via de cloud, doet zijn werk nu nog beter. Zo is er nu de mogelijkheid om het maximale aantal bestandsversies in een gedeelde map aan te passen en is er een vernieuwde status tray. Verder zijn de prestaties dusdanig geoptimaliseerd dat er minder geheugen wordt gebruikt. Het synchroniseren van bestanden tussen een DiskStation en publieke cloudopslag is bovendien gemakkelijker en flexibeler dan ooit: met Cloud Sync heeft de gebruiker de keuze tussen bidirectionele of éénrichting-synchronisatie. Daarnaast kunnen gegevens worden versleuteld alvorens ze naar de cloud te uploaden en is er een ruime keuze aan nieuwe aanbieders, zoals Amazon S3, WebDAV en regionale diensten.
  • AppArmor- en SMB3-encryptie versterken de beveiliging: met de ondersteuning van pakketprofielen wapent AppArmor opgeslagen data optimaal tegen externe dreigingen. Geïntegreerde SMB3-encryptie zorgt voor een veilige dataoverdracht tussen DiskStations en systemen met Windows 8 en Windows Server 2012 of nieuwer, en beperkt de mogelijkheid om bedrijfsnetwerken ‘af te luisteren’.
  • Ondersteuning van Adaptive Load Balancing (ALB) biedt Link Aggregation en failover zonder kostbare switch: om het leven van zware gebruikers en netwerkbeheerders te vereenvoudigen, biedt DSM 5.2 diverse Link Aggregation-varianten, waarbij meerdere LAN-verbindingen worden gecombineerd: Active Load Balancing (ALB), active-standby, 802.3ad dynamic en Balanced XOR. ALB biedt een hogere doorvoersnelheid en failover-functionaliteit, zonder dat daar een kostbare switch voor aangeschaft hoeft te worden.
  • Beheren van zakelijke en privé notities met de verbeterde Note Station: met de  nieuwe Google Chrome-extensie Synology Web Clipper kunnen gebruikers interessante web content snel en eenvoudig op Note Station opslaan en terugvinden. Uitgebreide taakbeheerfuncties maken het mogelijk om taken te organiseren op basis van verschillende to-do-lijstjes, prioriteit en vervaldata. Met de import- en exportfunctie kunnen alle notities eenvoudig van de ene naar de andere DiskStation worden gemigreerd.
  • Nieuwe mogelijkheden met SSO Server en Docker-pakketten: SSO Server transformeert een DiskStation tot een Single Sign-On-server, wat het authenticatieproces bij het inloggen op verschillende DSM-diensten vergemakkelijkt. Daarnaast is de softwarecontainer-oplossing Docker beschikbaar op bepaalde NAS-modellen van Synology, waardoor meer pakketten – zoals Redmine, GitLab en LXQT – kunnen worden ingezet.

DSM 5.2 biedt nog veel meer functies, zoals single-file restore, Smart Recycle-opties voor opslagarchieven, browse- en beheerondersteuning voor bestanden in openbare clouds met File Station en Chromecast-ondersteuning voor DS photo. De volledige softwarespecificaties zijn hier te vinden: https://www.synology.com/dsm/software_spec.

Beschikbaarheid

Synology DSM 5.2 is kosteloos te downloaden door bezitters van een DiskStation, RackStation en Embedded DataStation vanaf de 10-serie. De volgende modellen worden ondersteund:

• 15-serie: RS815(RP)+, RS815, DS3615xs, DS2415+, DS2015xs, DS1815+, DS1515+, DS1515, DS415+, DS415play, DS215j, DS115, DS115j
  • 14-serie: RS3614xs+, RS3614(RP)xs, RS2414(RP)+, RS814(RP)+, RS814, RS214, DS414, DS414j, DS414slim, DS214+, DS214, DS214play, DS214se, DS114, EDS14
  • 13-serie: RS10613xs+, RS3413xs+, DS2413+, DS1813+, DS1513+, DS713+, DS413, DS413j, DS213+, DS213, DS213air, DS213j
  • 12-serie: RS3412(RP)xs, RS2212(RP)+, RS812(RP)+, RS812, RS212, DS3612xs, DS1812+, DS1512+, DS712+, DS412+, DS212+, DS212, DS212j, DS112+, DS112, DS112j
  • 11-serie: RS3411(RP)xs, RS2211(RP)+, RS411, DS3611xs, DS2411+, DS1511+, DS411+II, DS411+, DS411, DS411j, DS411slim, DS211+, DS211, DS211j, DS111
  • 10-serie: DS1010+, RS810+, RS810RP+, DS410, DS410j, DS710+, DS210+, DS210j, DS110+, DS110j

Let op: DiskStation Manager 5.2 is de laatste grote DSM-release voor modellen uit de 10-serie, die minstens vijf jaar geleden op de markt zijn gekomen.

Over Synology
Synology zet de nieuwste technologieën in om zowel bedrijven als thuisgebruikers betrouwbare en betaalbare oplossingen te bieden voor de centrale opslag van gegevens, eenvoudige back ups, het delen en synchroniseren van bestanden op verschillende platforms en voor mobiele toegang tot data. Synology streeft naar het leveren van producten met innovatieve eigenschappen en de best mogelijke klantenservices. Voor meer informatie: www.synology.nl.