Tableau schetst toekomstvisie van analytics en kondigt nieuwe producten aan op Tableau Conference 2021

AMSTERDAM – 9 november 2021 – Tableau, ’s werelds meest toonaangevende analyseplatform (NYSE: CRM) deelt zijn visie om analytics krachtiger, betrouwbaarder, samenwerkings- en gebruiksvriendelijker te maken. De keynote van de Tableau Conference introduceert nieuwe innovaties om iedereen overal te helpen met data te werken door middel van collaboratieve analyses, AI-gestuurde inzichten, betrouwbare en schaalbare data en een uitgebreid platform en ecosysteem. Tijdens het evenement vertellen ook klanten als Lyft, de Seattle Seahawks en Jaguar Land-Rover hoe datacultuur hen helpt te slagen in de digital-first wereld
“Het is de missie van Lyft om het leven van mensen te verbeteren met ’s werelds beste transport en dat kan niet zonder data te gebruiken in alles wat we doen”, zegt Heather Torres, hoofd People Analytics & Strategy, Lyft. “Onze sterke datacultuur in combinatie met de juiste technologie heeft geholpen om nieuwe manieren van werken te mogelijk te maken, onze voortgang te meten en teams op te bouwen die een betere afspiegeling zijn van de gemeenschappen die we bedienen.”
Voor digitale bedrijven kan het benutten van data het verschil zijn tussen voorop blijven lopen of achtergesteld raken. Uit een recent onderzoek van IDC [1] blijkt dat bedrijven met een sterke datacultuur eerder een concurrentievoordeel hebben, meer winst maken en klanten behouden.
“Tegenwoordig zou elke organisatie het belang van een sterke datacultuur moeten erkennen”, zegt Chandana Gopal, Research Director, Future of Intelligence, IDC. “Of het nu gaat om hogere inkomsten of geoptimaliseerde operaties, het is bewezen dat dataculturen een positieve impact hebben op bedrijven van elke omvang. De uitdaging is nu om mensen met de juiste technologieën in staat te stellen om waarde te creëren met data.”
Op Tableau Conference introduceert Tableau niet alleen nieuwe en toekomstige productinnovaties, het bedrijf versterkt ook de Tableau Economy – een groeiend ecosysteem van bedrijven, partners en mensen dat wereldwijde datatransformaties leidt.
Hieronder de belangrijkste vernieuwingen:
Samenwerking en toegankelijkheid in analytics wordt mogelijk gemaakt door innovatie te brengen op de plekken waar mensen werken. Slack-First Analytics helpt iedereen rechtstreeks vanuit Slack toegang te krijgen tot inzichten uit Tableau.
- Ask Data in Slack stelt iedereen in staat om met hun data te praten. Klanten kunnen vragen stellen in hun eigen taal en krijgen automatisch uitgebreide datavisualisaties als antwoord.
- Explain Data in Slack helpt klanten met AI-gestuurde uitleg over de trends in een dataset het ‘waarom’ in hun data te begrijpen.
- Einstein Discovery in Slack maakt het mogelijk om met behulp van AI de workflow te voorspellen op basis van belangrijke bedrijfsgegevens. Met die voorspellingen kunnen concrete acties worden bepaald om de workflow te verbeteren.
Uitbreiding van Business Science-mogelijkheden stelt klanten in staat om data niet alleen te zien en te begrijpen, maar stimuleert behulp van de nieuwste AI-technologieën ook betere besluitvorming.
- Model Builder maakt het voor bedrijfsteams mogelijk om met behulp van de Einstein Discovery-engine samen voorspellende modellen te bouwen en te gebruiken, zonder hun Tableau-workflows te hoeven verlaten. Met Model Builder kunnen modellen worden gebouwd waarmee plannen kunnen worden gemaakt en voorspellingen kunnen worden gedaan voor toekomstige verkopen.
- Scenario Planning helpt klanten met behulp van Einstein AI betere beslissingen te nemen door alternatieve scenario’s te vergelijken, robuuste modellen te bouwen en de verwachte resultaten te begrijpen.
Betrouwbare gegevens op schaal helpen klanten de data in hun analyseomgeving beter te beheren, zodat betrouwbare en actuele data kunnen worden gevonden om beslissingen te onderbouwen. Tableau stelt klanten in staat om centraal data te verbinden, categoriseren, opschonen, beheren en beveiligen, ongeacht waar de data zich bevindt.
- Met Virtual Connections kunnen sitebeheerders databronnen centraal toegankelijk maken en ervoor zorgen dat deze met iedereen in de organisatie kunnen worden gedeeld.
- Gecentraliseerde beveiligingsfuncties op rijniveau maken het voor Tableau-beheerders mogelijk om centraal te configureren welke gebruikers en groepen toegang hebben tot welke datasegmenten. Hierdoor wordt de flexibiliteit en segmentatie vergroot.
- Met Prep Extensions kunnen klanten snel gebruikmaken van door de gemeenschap ontwikkelde tools om datavoorbereidingsstromen te vereenvoudigen en te verbeteren. Dit geeft de gemeenschap meer ruimte voor en om meer kracht en flexibiliteit te bieden bij het voorbereiden van data.
- Share Prep Flows in Tableau Public maakt het mogelijk hun prep flows in de community te delen. Dit maakt het makkelijker om best practices te delen, te standaardiseren en te repliceren. Zo kan er van anderen worden geleerd en kunnen datavoorbereidingsprocessen verbeterd worden.
- Door Enterprise Data Catalogs (EDC) te integreren, kunnen klanten van Tableau externe metadata van EDC’s zoals Collibra, Alation of Informatica naar Tableau brengen, waardoor informatie en context in één omgeving wordt samengebracht.
Uitbreiding van het Tableau-platform en ecosysteem met een reeks nieuwe innovaties om klanten te helpen datagedreven te worden; partners bouwen een waardevol bedrijf op; ontwikkelaars bouwen eenvoudig analyses in elke app; datamensen bouwen hun carrière op en leveren inzicht in de bedrijfsstroom.
- Tableau Exchange is een evolutie van onze Extensies-galerij en is Tableau’s hub van geïntegreerde producten, oplossingen en serviceaanbiedingen. Het biedt klanten een one-stop-shop om door aanbiedingen te bladeren die hen kunnen helpen bij het starten van hun data-analyse.
- Accelerators zijn te vinden in de Tableau Exchange en helpen de time-to-value te versnellen met relevante, vooraf gebouwde dashboards die sectoren, bedrijfstakken en zelfs specifieke Salesforce-clouds omvatten.
- De Hire Me-knop in Tableau Public helpt leden van de datacommunity om in contact te komen met carrièremogelijkheden. Met deze nieuwe knop kunnen potentiële werkgevers rechtstreeks in contact komen met werkzoekenden.
- Tableau Actions maakt het eenvoudiger om inzichten om te zetten in actie door context en interactiviteit toe te voegen aan de data van klanten. Aankomende innovaties zijn onder meer Tableau Actions met Salesforce Flow waarmee de kracht van de Salesforce Flow-workflow-engine een bedrijfsproces vooruit helpt, zodat klanten overal in Salesforce direct actie kunnen ondernemen.
- Verbeterde embedded aanbiedingen maken het gemakkelijk voor klanten en partners om Tableau-dashboards, Ask Data en Metrics in hun applicaties te integreren en van elke app analytische mogelijkheden te geven.
- Connected Applications geeft sitebeheerders de mogelijkheid om met behulp van standaardprotocollen een vertrouwde relatie op te zetten met vrijwel elke externe service. Dit zal klanten helpen om gebruikersauthenticatie te stroomlijnen, terwijl veiligheid en gebruiksgemak voorop worden gezet.
“Mensen helpen data te zien en te begrijpen, dat is onze drijfveer”, zegt Francois Ajenstat, Chief Product Officer, Tableau. “Of je nu een analist, zakenman, IT-manager of ontwikkelaar bent: we maken analyses eenvoudiger, sneller en bruikbaarder voor iedereen, waar dan ook. Door analytics mogelijk te maken op de plek waar het daadwerkelijke werk plaatsvindt, kan data door organisaties zelf beheerd en gemanaged worden, waardoor data beter kan worden omgezet naar intelligente acties. Hierdoor maken we het voor organisaties mogelijk om een datacultuur op te bouwen en succesvolle data-analytics te stimuleren.”
De Tableau Exchange, Tableau Accelerators in the Exchange, Hire Me-knop in Tableau Public, Virtual Connections en Centralized Row-Level Security-functies zijn nu beschikbaar. Verbonden applicaties zijn binnenkort beschikbaar met Tableau 2021.4. De andere innovaties komen volgend jaar.
### |
Over Tableau, een Salesforce-bedrijf
Tableau helpt mensen data te zien en te begrijpen. Als ’s werelds meest toonaangevende analyseplatform biedt Tableau visuele analyses met krachtige AI, gegevensbeheer en samenwerking. Van individuen tot organisaties van elke omvang, klanten over de hele wereld gebruiken de geavanceerde analyses van Tableau graag om impactvolle, datagestuurde beslissingen te stimuleren. Ga voor meer informatie naar www.tableau.com.
Over Salesforce
Salesforce, de wereldwijde CRM-leider, stelt bedrijven van elke omvang en branche in staat om digitaal te transformeren en een 360°-beeld van hun klanten te creëren. Ga voor meer informatie over Salesforce (NYSE: CRM) naar: www.salesforce.com.
**Alle niet-uitgebrachte services of functies waarnaar in deze of andere persberichten of openbare verklaringen wordt verwezen, zijn momenteel niet beschikbaar en worden mogelijk niet op tijd of helemaal niet geleverd. Klanten die Tableau- of Salesforce-applicaties kopen, moeten hun aankoopbeslissingen nemen op basis van functies die momenteel beschikbaar zijn.**
[1] IDC InfoBrief, sponsored by Tableau, Why You Should Care About Data Culture, Doc. #US46030720TM, April 2020.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.