Industry Wire

Geplaatst door LinkedIn

Tech skills meest gewild in 2019 door Nederlandse bedrijven

Amsterdam, 6 maart 2019 – Voor wie net komt kijken op de IT-arbeidsmarkt of wil wisselen van baan: bedrijven zijn dit jaar het meest op zoek naar talent met tech skills. Uit nieuw onderzoek van LinkedIn onder Nederlandse recruiters en HR professionals blijkt dat specialisme op het gebied van cloud computing, kunstmatige intelligentie en analytisch redeneren hoog op het wensenlijstje staat van het bedrijven.

Harde skills vs. Soft skills

Wanneer je technisch sterk onderlegd bent zit je goed: de top 3 meest gevraagde harde skills door bedrijven zijn cloud computing, kunstmatige intelligentie en analytisch redeneren, blijkt uit gegevens van LinkedIn**. Ondanks het feit dat technologie in veel sectoren domineert, zegt een ruime meerderheid (85%) van de talent professionals dat soft skills erg belangrijk zijn voor de toekomst van recruitment en HR.

De populariteit voor talent met tech skills wordt mogelijk gedreven door de groeiende digitalisering en aantrekkende economie. Recruiters zagen in 2018 dan ook het hoogste wervingsniveau in de ICT sector (41%). Desondanks vonden recruiters dit de meest moeilijke rollen om in te vullen (30 procent).

Meer omscholing

Talent zonder tech skills hoeft zich echter geen zorgen te maken. Met de huidige krappe arbeidsmarkt investeren recruiters graag in training en omscholing van talent om toch de juiste match te vinden. Ruim de helft (54%) van de recruiters houdt zich bezig met het bijspijkeren of ontwikkelen van skills van de huidige kandidaten en het omscholen van talenten binnen bestaande teams (44%). Ook kijkt 39% van de respondenten naar nieuwe talentpools en regio’s voor het vinden van juiste kandidaten.

Soft skills

Daarnaast blijken soft skills net zo belangrijk als hard skills. Een ruime meerderheid (85%) van de talent professionals geeft aan dat soft skills, de meer zachte en persoonlijke vaardigheden, erg belangrijk worden in de toekomst. Zo blijkt uit data van LinkedIn dat creativiteit, overtuigen en samenwerken de meest gevraagde soft skills voor 2019 zijn.

* Het Recruiter Sentiment-onderzoek is een enquête onder 300 interne HR-professionals en recruiters in Nederland, uitgevoerd door derden, naar wat beleidsmakers bij interne HR-afdelingen en recruitmentbureaus elk kwartaal te zien krijgen. Het toont wat de sector op de markt ziet, gericht op wervingsniveau’s, zelfvertrouwen, veelgevraagde sectoren en actuele factoren die van invloed zijn op de werving. Hiermee krijgen we regelmatig inzicht in wat er in de branche gebeurt.

** LinkedIn Economic Graph-gegevens

*** LinkedIn-gegevens ‘De vaardigheden die bedrijven het hardst nodig hebben in 2019’

Over LinkedIn

LinkedIn brengt professionals wereldwijd met elkaar in verbinding om ze te helpen productiever en succesvoller te zijn en verandert de manier waarop bedrijven personeel werven en hun marketing en sales inrichten. Onze visie is om economische kansen te creëren voor iedereen die onderdeel is van de wereldwijde beroepsbevolking door middel van het voortdurend ontwikkelen van ‘s werelds eerste Economic Graph. LinkedIn heeft meer dan 575 miljoen leden en heeft kantoren over de hele wereld.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht