Geplaatst door TU/e

Tegenslagen coronacrisis overwinnen met nieuwe trainingen voor zzp’ers en mkb

De ontwikkeling van een nieuw pakket ondernemerstrainingen voor zzp’ers en het mkb om goed met de negatieve gevolgen van de coronacrisis om te gaan. Dat is het doel van een onderzoeksproject van de TU Eindhoven onder leiding van Evangelia Demerouti, hoogleraar arbeids- en organisatiepsychologie, dat onlangs 200.000 euro subsidie ontving van ZonMW. Demerouti: “Ondernemers die het nu heel moeilijk hebben, zouden hierdoor met bewezen effectieve trainingen hun bedrijf veilig kunnen stellen.” Samen met organisaties als FNV Zelfstandigen, MKB Eindhoven en ZZP servicedesk hopen ze honderdduizenden ondernemers te kunnen helpen.

De coronacrisis en de genomen maatregelen hebben ingrijpende sociale en economische gevolgen voor kleine zelfstandige ondernemers. Van de 1,2 miljoen zzp’ers en 650 duizend mkb’ers in Nederland vroegen er al zo’n 400 duizend een uitkering aan. Dit betekent dat hun huidige inkomen tot onder het sociaal minimum is gedaald en dat zij deze financiële steun daadwerkelijk nodig hebben om in hun levensonderhoud te kunnen voorzien.

De problemen die COVID-19 veroorzaakt blijven echter niet beperkt tot de crisisperiode. Voor veel bedrijven is het maar de vraag of zij de crisis überhaupt zullen overleven. Sinds de invoering van bovengenoemde maatregelen hebben ruim 185.000 ondernemers uitstel van belastingbetaling gekregen.

Specifieke strategieën aanleren

“Veel van deze ondernemers ervaren financiële stress en onzekerheid, zijn gedwongen om hun werk anders in te richten, en moeten zonder steun van een werkgever de coronacrisis zien te overleven”, zegt Demerouti. Met dit nieuwe project wil zij onderzoeken hoe effectief specifieke strategieën zijn in het gezond en financieel weerbaar houden van zzp’ers en mkb’ers, en wat de rol van een online trainingsplatform kan zijn in het aanleren van deze strategieën. Deze specifieke strategieën zijn zelfinzicht, inzicht in de (werk)omgeving, business- en netwerk craften, en creativiteit.

Het onderzoek duurt twee jaar, en het doel is om minimaal zeshonderd zzp’ers en mkb-ondernemers te laten deelnemen. Het project bestaat uit drie fases. Eerst wordt onderzocht hoe de strategieën bijdragen aan de gezondheid en financiële weerbaarheid van zzp’ers en mkb’ers door ze enkele weken te volgen. Vervolgens ontwikkelt Demerouti met haar team een training die ondersteunt om deze strategieën effectief in te zetten. Tot slot zal de schaalbare online training getest en aangeboden worden aan een grote groep zzp’ers en mkb’ers via de organisaties FNV Zelfstandigen, ZZP Servicedesk en MKB Eindhoven. Het onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met het Kenniscentrum Psychologie en Economisch Gedrag van de Universiteit Leiden.