Van tegenwerker naar medewerker: met deze 4 tips leid je verandermanagement in goede banen

Onbekend maakt onbemind: mensen zijn van nature niet dol op veranderingen. In het bedrijfsleven al helemaal niet, want wat betekent dit voor het werk van medewerkers? Het blijkt verdomd lastig om veranderingen effectief door te voeren binnen een organisatie. Hoe zorg je ervoor dat werknemers het nieuwe beleid of proces omarmen en je verandermanagement succesvol doorvoeren? Het antwoord ligt niet alleen in menselijke betrokkenheid en empathie, maar ook in het benutten van technologie zoals process intelligence. Christian Tabois, VP & Country Lead bij Celonis, deelt vier waardevolle tips. Sceptische werknemers die weerstand bieden tegen veranderingen in een organisatie vormen een uitdaging. Als ze echter eenmaal de voordelen van de verandering inzien of de positieve impact ervaren, bloeien ze vaak uit tot de meest gepassioneerde pleitbezorgers. Op deze manier geef je de houding van medewerkers een duwtje in de positieve richting: |
|
Christian Tabois: “Het creëren van een omgeving waarin mensen betrokken worden, zich gehoord en gesteund voelen, en waarin ze vertrouwen hebben in de richting van de organisatie, is de basis van verandermanagement. Daarmee implementeer je niet alleen effectieve transformaties; je bouwt ook aan een cultuur waarin wijzigingen worden gesteund. Een verandering is geen doel, maar een continu proces van groei en verbetering. Met de juiste aanpak – inclusief het benutten van process intelligence – kan dit proces zowel voor de organisatie als voor de medewerkers een succes worden.” |
|
Over Celonis |
© 2024 Celonis SE. Alle rechten voorbehouden. Celonis en het Celonis “droplet” logo zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van Celonis SE in Duitsland en andere jurisdicties. Alle andere product- en bedrijfsnamen zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectieve eigenaars. |
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.