Industry Wire

Geplaatst door Connexie

Telecomsector moet klanten beter informeren over ‘gratis’ toestel

Met ingang van 1 mei gelden de regels van de Wet op het financieel toezicht (Wft) ook voor telecomwinkels. De kennis over dit onderwerp valt niet alleen tegen bij winkelmedewerkers, ook de klantenservices van de mobiele telecomoperators en grote gespecialiseerde webwinkels weten klanten nog onvoldoende te informeren, zo blijkt uit onderzoek van telecomvakblad Connexie Magazine.

In maart van dit jaar publiceerde Connexie Magazine over een mysteryshopperonderzoek dat het vakblad had laten uitvoeren door Retail Reality. Hieruit bleek dat in geen enkele bezochte winkel de juiste informatie werd gegeven over de gevolgen van een toestelkrediet na 1 mei a.s.

Zijn we gewend dat we een ‘gratis smartphone’ (soms met een kleine bijbetaling) krijgen bij een nieuw mobiel abonnement, vanaf 1 mei wordt het gezien als een toestelkrediet. Wanneer het kredietbedrag 250 euro of hoger is, dan wordt dit geregistreerd bij Bureau Krediet Registratie (BKR). En dat kan gevolgen hebben voor bijvoorbeeld de hoogte van een hypotheek.

“Eind vorig jaar berekende De Hypotheekshop voor Connexie dat een toestelkrediet van 250 euro betekent dat de hypotheek van iemand zo’n 1400 euro lager uit kan vallen”, laat Marco Mekenkamp, eindredacteur van het vakblad weten. “Dat geldt overigens niet alleen voor een smartphone, ook wanneer iemand 250 euro rood mag staan op zijn betaalrekening levert een vergelijkbare verlaging op. En dan hoeft iemand nog niet eens rood te staan om toch een verminderde leencapaciteit voor zijn hypotheek te hebben. Een paar ‘gratis’ telefoons per huishouden kan dus vervelende consequenties hebben.”

In maart deed Connexie onderzoek door mysteryshoppers diverse winkels te laten bezoeken waar telefoonabonnementen met toestel verkocht worden. “De uitslagen daarvan waren dusdanig dat we deze week verschillende keren de klantenservices van de operatoren T-Mobile, Vodafone, KPN en Tele2 hebben laten bellen, plus enkele grote gespecialiseerde webwinkels”, meldt Mekenkamp. “Ook de uitslagen hiervan, een week voor de ingangsdatum van de nieuwe regeling, stemmen ons niet tot tevredenheid.”

De verschillende klantenservices laten allemaal steken vallen wanneer het gaat over eventuele gevolgen van een toestelkrediet op de hoogte van een mogelijke hypotheek. “We kregen heel veel te horen dat zo’n krediet alleen maar gevolgen heeft bij een slechte betaling. Maar dat is dus pertinent onjuist. Elk geregistreerd krediet boven de 250 euro, dus ook een krediet voor een smartphone, betekent dat het maximale hypotheekbedrag lager uitvalt. Wij vinden dat alle telecompartijen de consumenten hierover goed moeten informeren.”

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht