Industry Wire

Geplaatst door Linkbuilding Specialist

Toekomst Linkbuilding na de May Day up-date?

Bij niet iedereen zal de May Day up-date ongemerkt bij voorbij zijn gegaan. Vooral op de long-tail en bij e-commerce sites met veel dezelfde content voor producten of diensten en sites met slechte linkprofielen zijn de afgelopen weken behoorlijke terugloop in traffic en rankings geconstateerd.

Maar wat heeft nu feitelijk deze up-date voor effect op uw huidige linkbuilding campagne en waar moet u op letten als u gaat beginnen met linkbuilding?

Het afgelopen jaar heeft Google bijna elke dag wel een kleine up-date, alleen worden deze meestal niet opgemerkt, dat was anders bij de Caffeine up-date van vorige jaar en de May Day van afgelopen weken.

In mijn beleving is de May Day up-date eigenlijk een soort verlenging en extra uitvoering van de Caffeine up-date, waarbij natuurlijk wel wat opmerkelijke verschillen zijn.

Ik wil het hier dan ook alleen hebben over het effect bij linkbuilding.
Het was al belangrijk om naar de relevantie van de links en de kwaliteit ervan te kijken, i.p.v. de kwantiteit te kijken.

Maar nu hecht Google nog meer aan trusted links, en kijkt hij o.a. naar de anker teksten, percentage deeplinks binnen uw site, maar ook hoeveel links er komen vanaf verschillende IP-adressen, C-blocks, aantal Follow vs nofollow links, aantal domeinen, hubs en kwalitatieve sites.

Focus altijd op kwaliteit en trust
Analyseer maandelijks uw huidige backlink profiel
U komt een heel eind met gratis of betaalde software, zoals SEOMoz, SEOMajestic en Linkdiagnoses.

Het enige nadeel van deze software is dat zij allemaal hun eigen sterke en minder sterke punten hebben, maar geen van allen de belangrijke punten die Google nu ook meet bij uw backlinks.
Zoals; trust signalen, social signalen, geo signalen en spam signalen.
Deze 4 signalen vertellen u hoe effectief of mogelijk gevaar elke individuele link (aanvraag) voor uw site kunnen opleveren.

Waarbij vroeger u er niets aan kon doen als bad neighbourhoods naar uw website linkte, wordt dit nu wel meegewogen, in de zogenaamde trust signalen.
Als uw site een slechte ratio trust versus spam heeft, beïnvloed dit nu uw linkprofiel en dus mogelijk uw posities in Google.

Het linkbuilden is steeds meer specialisten werk geworden, waarbij u in het verleden met een verkeerde linkbuilding strategie slechts geen effecten zag op uw rankings, kunt u nu zelfs schade aan u rankings aanbrengen.

Wat niet veel mensen beseffen is de enorme impact van een kwalitatieve linkbuilding campagne op uw posities in Google.
Iedereen is maar bezig om zijn of haar site SEO vriendelijk te maken,wat natuurlijk snel effect heeft op uw posities, maar wat als u daar klaar mee bent?

Regeren is vooruit zien
Op termijn zijn de sites van al uw concurrenten SEO vriendelijk en kunt u alleen nog winnen op conversie en linkbuilding!

De meningen van internationale SEO specialisten lopen al lang uiteen welke percentage linkbuilding nu echt effect heeft binnen het algoritme van Google. Maar dat uw rankings door linkbuilding minimaal tussen de 50% tot 80% wordt beïnvloed daar is iedereen het wel over eens.

De rest wordt o.a. bepaald door on-page SEO en relevante en actuele content.

In de May Dayup-date heeft Google nu definitief afscheid genomen van lage kwaliteit links, en draait nu alles om relevantie, kwaliteit en trust.

Zolang uw site zich altijd zoveel mogelijk in de circle of trust bevindt, hoeft u zich waarschijnlijk ook de aankomende Google up-dates niet zorgen te maken.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht