Geplaatst door TIIN Capital

Toolbox voor security experts ontvangt € 1 miljoen investering van TIIN Capital en angel investors

De cybersecurity startup Codean ontwikkelt een toolbox om security experts twee keer sneller te laten werken. TIIN Capital’s Dutch Security TechFund en vijf ervaren angel investeerders investeren € 1 miljoen zodat Codean sneller haar product kan uitrollen.

Utrecht/Naarden; 13 april 2022 – Het aantal criminele hackers groeit. De cybersecurity industrie heeft veel moeite om dat bij te houden. Arthur Tolsma, co-founder en CEO: “Wij hebben een aantal security experts in dienst die software developers helpt met code review. We willen deze de best mogelijke tools geven om effectief te kunnen werken. Die tools zijn er niet. Codean heeft dit gat ingevuld door een unieke toolbox te ontwikkelen. Wat we nu zien is dat er geen vergelijkbaar product is en dat we iets in handen hebben dat de potentie heeft om wereldwijd ingezet te worden”.

De wereldwijde schade ten gevolge van cyberaanvallen loopt in de miljarden. Bedrijven zoeken naar oplossingen, maar er is te weinig menskracht beschikbaar. In de VS staan 450.000 security vacatures open. Microsoft startte zelfs in oktober 2021 een project om 250.000 cybersecurity professionals op te leiden. De Codean toolbox die security experts twee keer sneller laat werken krijgt daarom positieve reacties uit de markt. Weliswaar zijn er zijn veel volledig geautomatiseerde security tools voor software experts, maar deze sporen niet alle essentiële kwetsbaarheden op. De menselijke security expert is nog steeds nodig en kan nog niet worden vervangen. Voor deze security expert is door Codean de toolbox ontwikkeld.

Fundamenteel in de oplossing is het plaatsen van Codemarks. Hiermee kan een security expert code markeren zodat duidelijk is dat deze implicaties heeft voor de security. Door het verbinden van deze codemarks wordt een kwetsbaar pad door de codebase gemarkeerd. En dat is het doel van een security expert: een pad vinden waardoor een criminele hacker naar binnen kan komen én iets waardevols vindt. Met die kennis kan de software developer vervolgens zijn code veiliger maken. Doordat de review environment in de cloud staat kunnen security experts ook eenvoudig samenwerken aan een codebase, en elkaars werk reviewen. Deze combinatie van features maakt de review environment wereldwijd uniek en stelt het de security experts in staat efficiënter te werken.

Arthur Tolsma wil nu verder professionaliseren en groeien. Hij zegt hier over; “We zijn echt blij met de expertise van de investeerders die we bereid hebben gevonden ons te ondersteunen. We zochten naar investeerders die ons kunnen helpen bij de professionalisering en die ook netwerk en expertise inbrengen. We zijn er trots op die te hebben gevonden in venture capitalist TIIN Capital en angel investors zoals Steven Dondorp, CEO van Northwave”.

Roel Reijnen, Partner bij TIIN Capital, zegt over de investering in Codean: “De cybersecurity markt is de afgelopen jaren snel gegroeid, maar moet nog wel echt volwassen worden. Bij een volwassen markt hoort technologie specifiek voor die industrie. We verwachten dat de review environment van Codean over 4 jaar de standaard is in deze sector. Wij geloven sterk in de expertise van het team, en dat deze ondernemers een aantal ervaren angel investors met zich meebrengen uit de industrie zien we als extra bevestiging van hun potentie.”

Steven Dondorp, CEO bij Northwave Group en een van de angel investeerders, zegt over de investering in Codean: “Als cybersecurity ondernemer herken ik de grote krapte in deze arbeidsmarkt uit eigen ervaring. Technologie is de oplossing, maar dan wel technologie die in dienst staat van mensen. Deze filosofie zie ik terug bij Codean”.

Over Codean

Codean is in 2020 opgericht door Kevin Valk (een ethisch hacker met 15 jaar ervaring) en Arthur Tolsma (met 15 jaar ondernemerservaring). De startup werkt op dit moment met 7 werknemers aan haar missie om de digitale wereld veiliger maken. Codean gelooft niet in volledig geautomatiseerde tools voor software developers, want die laten veel false positives zien én missen essentiële kwetsbaarheden. De menselijke security expert heeft de toekomst, maar die kan wel een handje gebruiken. Codean levert de review environment aan security experts wereldwijd, en levert daarnaast met een eigen team van security analisten advies op het gebied van software security aan software developers. Voor meer informatie: www.codean.io

Over TIIN Capital – Dutch Security TechFund

TIIN Capital is opgericht in 1998. Begin 2019 werd gestart met het zesde venture capital fonds; Dutch Security TechFund. Dutch Security TechFund heeft een specifieke sector focus en benadering: startups en scale ups in Cybersecurity en IoT Security. Het fonds heeft de strategie te investeren in sterke en op innovatie gerichte teams. Onder meer door samen te werken met corporates en (semi) overheden in Europa heeft TIIN Capital een uniek ecosysteem gecreëerd, waarin het samenwerkt met de Security Delta (HSD) in ’s Gravenhage en de European Cyber Security Organization (ECSO) in Brussel. Voor meer informatie: www.tiincapital.nl