Geplaatst door AXA

Uber Eats en AXA kondigen verzekeringspakket aan voor zelfstandige koeriers in negen Europese landen

Amsterdam, 15 december 2017 – Uber Eats en AXA Corporate Solutions kondigen een samenwerking aan om aanvullende bescherming en veiligheid te bieden aan koeriers die maaltijden bezorgen met de Uber Eats app. Het verzekeringspakket wordt aangeboden in negen landen in de Europese Unie waar Uber Eats actief is, waaronder Nederland.

Als onderdeel van de samenwerking hebben Uber Eats en AXA Corporate Solutions een nieuw verzekeringspakket samengesteld dat aansluit bij de behoeftes van zelfstandige koeriers die via de Uber Eats app op een flexibele manier geld verdienen.

Onder de verzekering valt dekking bij persoonlijke ongevallen, uitbetaling bij ziekenhuisopname, dekking voor letsel aan derden en materiële schade. De verzekering is voor koeriers met een Uber Eats account in Europese landen waar de app actief is.

Het verzekeringsplan is vanaf 8 januari 2018 beschikbaar in negen landen in de Europese Unie waar Uber Eats beschikbaar is: België, Italië, Nederland, Oostenrijk, Polen, Portugal, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden. Koeriers zijn verzekerd in de volgende situaties:

Persoonlijke ongevallen tijdens een Uber Eats-rit

• Vergoeding van medische kosten na een ongeval dat leidt tot ziekenhuisopname (ziekenhuiskosten en ook alle gerelateerde consultkosten, kosten voor geneesmiddelen, röntgenfoto’s en medische tests tot €7.500).
  • Als de ziekenhuisopname 72 uur of langer duurt, wordt een betaling van maximaal €3.000 gedaan.
  • In geval van blijvende volledige arbeidsongeschiktheid wordt een bedrag van maximaal €30.000 uitbetaald.
  • In geval van overlijden wordt een bedrag van maximaal €30.000 uitgekeerd, evenals maximaal €3.000 aan begrafeniskosten.

Uitbetaling bij ernstige ziekte of letsel

• Als een actieve Uber Eats-koerier ernstig ziek is of dusdanig lichamelijk letsel heeft wat leidt tot een ziekenhuisopname van 72 uur of meer, ontvangt de koerier €50 voor elke dag dat hij of zij om bewezen medische redenen niet actief kan zijn via de app (tot een maximum van 15 dagen).

Wettelijke aansprakelijkheid tijdens een Uber Eats-rit

• Dekking voor eventuele wettelijke aansprakelijkheden voor fietskoeriers (of koeriers te voet) met betrekking tot lichamelijk letsel van derden en schade aan eigendommen door derden tot een maximum van €1.000.000.

“Wij geloven dat iedereen de mogelijkheid moet hebben om zichzelf te beschermen tegen onvoorziene werkongevallen waardoor ze geen inkomen kunnen genereren. Dit pakket is de eerste in zijn soort en speciaal ontworpen voor zelfstandige koeriers die geld verdienen met de Uber Eats app in EU-markten waar we actief zijn. We zijn dan ook erg blij dat we deze verzekering kunnen lanceren.”

Uber Eats-koeriers kunnen nu genieten van de vrijheid en flexibiliteit van werken op zelfgekozen momenten met de gemoedsrust van extra veiligheid en bescherming. Dit is een weerspiegeling van onze inzet om te investeren in oplossingen die tegemoetkomen aan de dagelijkse behoeften en zorgen van koeriers die willen samenwerken met Uber Eats om extra geld te verdienen,” zegt Filip Nuytemans, Uber Eats General Manager Europa.

“Wij zijn erg enthousiast over de samenwerking met Uber Eats om zelfstandige koeriers die de Uber Eats-app gebruiken aanvullende bescherming en beveiliging te bieden via ons innovatieve verzekeringspakket.

Bedrijfsomgevingen worden alsmaar complexer en de digitale revolutie zorgt voor ingrijpende veranderingen. Als een wereldleider in verzekeringen is het onze missie om deze veranderingen te ondersteunen door passende oplossingen aan te bieden die tegemoet komen aan de veranderende behoeften van de beroepsbevolking,” zegt Rob Brown, CEO van AXA Corporate Solutions.

Het nieuwe verzekeringspakket van AXA Corporate Solutions wordt vanaf 8 januari 2018 gratis aangeboden aan alle zelfstandige koeriers met een actief Uber Eats-account in 9 landen van de Europese Unie waar Uber Eats actief is. Mocht er een ongeval plaatsvinden, dan kan de koerier een online claimformulier invullen via de Uber Eats-app.