Industry Wire

Geplaatst door Uber

Uber introduceert functie voor fooi geven in app in Nederland

Amsterdam, 4 december 2017 – Uber maakt het voor het einde van 2017 mogelijk om chauffeurs in Nederland fooi te geven in de app. Dat maakt Uber vandaag, op de vijfde verjaardag van Uber in Nederland, bekend. Met deze nieuwe functie kunnen gebruikers na afloop van een rit er zelf voor kiezen om de chauffeur via de app fooi te geven.

Beschikbaar voor alle Uber-diensten

De nieuwe functie wordt beschikbaar voor zowel uberX (de low cost variant), uberBLACK (een meer luxe dienst) en uberVAN (een busje). Als de gebruiker besluit fooi te geven, kan hij of zij kiezen uit drie standaard bedragen in de app: €1, €2 of €5. Daarnaast krijgt de gebruiker de mogelijkheid om een zelfgekozen bedrag in te voeren. Over de fooi worden door Uber geen servicekosten berekend; de chauffeur ontvangt het gehele bedrag samen met de overige inkomsten. Gebruikers kunnen de gewenste fooi tot vijf dagen na de rit aan de chauffeur geven via de app.

Thijs Emondts, General Manager Uber Nederland, is blij met de nieuwe functionaliteit: “Passagiers hebben laten weten dat zij graag de mogelijkheid willen hebben om de chauffeurs te belonen; daar hebben we gehoor aan gegeven. Deze nieuwe functionaliteit die dit jaar nog beschikbaar zal zijn, komt honderd procent ten goede aan de chauffeurs die gebruik maken van de app. ”

Uber vijf jaar in Nederland

Op 4 december 2017 bestaat Uber precies vijf jaar in Nederland. Behalve in de gehele Randstad is de dienst sinds dit jaar ook beschikbaar in Eindhoven. Het aantal chauffeurs dat in Nederland gebruik maakt van de Uber app is nagenoeg verzevenvoudigd en het aantal gebruikers is maar liefst 16 keer zo groot. In de afgelopen jaren is de gemiddelde prijs voor een rit via de Uber app bovendien met 15% gedaald. Toch is de gemiddelde uur-omzet van de chauffeurs die gebruik maken van de app in dezelfde periode met meer dan 20-25% gestegen tot meer dan 30 euro bruto per uur.

Efficiëntie

Deze stijgende inkomsten zijn te danken aan de technologie: de Uber app wordt vele malen efficiënter wanneer meer chauffeurs actief worden om aan de stijgende vraag te voldoen. Dit resulteert vervolgens in lagere aanrijtijden en tarieven voor gebruikers van de app en meer ritten per uur en een hogere omzet voor chauffeurs. Waar de gemiddelde chauffeur 4 jaar geleden gemiddeld 28 minuten per uur onderweg was naar of met een klant, is dat in 2017 toegenomen tot gemiddeld ruim 41 minuten per uur

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht