Geplaatst door Palo Alto Networks

Unit 42-onderzoek naar REvil ransomware-groep: een van de meest beruchte hackersgroepen incasseert miljoenen aan losgeld

Unit 42, het threat intelligence team bij Palo Alto Networks, heeft nieuw onderzoek gepubliceerd over REvil. REvil is een van de meest beruchte groepen van cybercriminelen en zit achter de cyberaanvallen op Amerikaanse vleesgigant JBS, het Braziliaanse Grupo Fleury en achter de meest recente aanval op honderden bedrijven die gebruik maken van Kaseya IT-software. Hieronder de belangrijkste bevindingen uit het onderzoek:

• REvil is een van de meest prominente aanbieders van ransomware as a service (RaaS) en biedt aanpasbare ‘versleutelaars’ en ‘ontsleutelaars’ aan. Hiermee kun je gevoelige data uit de bereikbaarheid van organisaties plaatsen (versleutelen) en na betaling de gevoelige data weer beschikbaar maken (ontsleutelen). Daarnaast levert de groep zelfs de infrastructuur en services voor de communicatie rondom onderhandelingen.
  • REvil incasseert miljoenen aan losgeld. Aan de aanval op het Amerikaanse JBS verdiende REvil $11 miljoen, van de Braziliaanse zorggigant Grupo Fleury eiste de groep $5 miljoen en van IT-bedrijf Kaseya nu $30 miljoen.
  • REvil heeft geen medelijden met slachtoffers die niet betalen en publiceert gestolen data als slachtoffers niet willen betalen. De data komt op een website te staan genaamd ‘Happy Blog,’ zodat iedereen erbij kan. Doelwitten van de hackersgroep worden op deze manier extra onder druk gezet om uit te betalen
  • REvil krijgt vooral toegang bij organisaties via Remote Desk Protocols (RDP) met eerder ontdekte inloggegevens, om zo op afstand toegang te krijgen tot de aan het internet blootgestelde onderdelen van een bedrijf. Ook maakte de groep gebruik van de kwetsbaarheden in Microsoft Exchange Servers en ook deze hackersgroep zet phishing in als methode om toegang te krijgen bij een organisatie.

Hoewel REvil vooral grote organisaties als doelwit heeft, is in principe elke organisatie een potentieel doelwit. Het is van steeds groter belang dat IT-afdelingen en andere beveiligers van online netwerken de tijd nemen om hun omgeving te leren kennen en kritisch te kijken naar alles wat buiten de standaard valt. Door te leren denken als de groepen die de aanvallen plegen, kunnen bedrijven ervoor zorgen dat ze niet het volgende slachtoffer worden.

Mocht je meer willen weten over het onderzoek naar REvil, of een onderzoeker willen spreken over steeds agressiever en professioneler wordende ransomware-groepen, laat het mij dan weten.