Industry Wire

Geplaatst door VEA

VEA & ADCN lanceren REVIEW ROULETTE

Woensdag 9 december lanceren de VEA en ACDN ‘Review Roulette’, een online platform waar jonge creatieve talenten hun ideeën kunnen laten reviewen met topcreatieven van toonaangevende bureaus. De online reviews geven talenten de kans te leren van ‘the best in the business’ die het doorgaans te druk hebben om voor de klas te staan.

De reviews zijn 1-op-1 en niet openbaar, wat het makkelijker maakt om scherpe feedback te geven en ontvangen. Anders dan het beoordelen van portfoliowerk, is Review Roulette bedoeld om ideeën aan te scherpen en talenten te ontwikkelen.

Het concept is geïnitieerd en ontwikkeld door Kamiel van Zutphen en Kris Spapé, reclame-creatieven die parttime verbonden zijn aan de Junior Academie. De webbouwers van Ruby Libre tekenden voor de uitvoering. Ze merkten dat studenten grote behoefte hebben aan meer feedback van senior creatieven. “Buiten mappenavonden om, waar ook nog behoorlijk wat tijdsdruk op zit, is er praktisch geen contact tussen talenten en toppers en dat vinden we zonde. Review Roulette moet dit makkelijker maken.” aldus Kamiel van Zutphen.

Dankzij de opzet van Review Roulette krijgen talenten support in hun ontwikkeling zonder afhankelijk te zijn van de drukke agenda’s van senior creatieven. Deze drukke dames en heren kunnen nu reviewen op het moment dat het hen uitkomt. “Daarnaast is het een unieke manier om aanstormend jong talent te scouten, ook niet onbelangrijk voor bureaus.”, volgens VEA bestuurslid Robert Volten.

De talenten worden aangedragen door verschillende opleidingen in het land. Hiervoor zijn VEA en ADCN in gesprek met onder andere (het Advertising programma van) de Willem de Kooning Academie. De senior creatieven zijn in samenspraak met de ADCN geselecteerd. “We zijn benieuwd hoe het platform gaat bijdragen aan talentontwikkeling. In 2016 moeten we als industrie nog veel meer aandacht aan jong talent gaan spenderen, zowel in als buiten de klas”, vertelt Dinesh Sonak, Managing Director van de ADCN.

Senior Creatieven:

Alwine de Jong (Being There), Antoine Houtsma (Joe Public), Bart Heijboer (TBWANeboko), Corinne Genestay (Freelance), Dagmar Hoogland (Freelance), Daniel Sytsma (Achtung!), Emilio de Haan (INDIE), Frank van Rooijen (GREY Benelux), Joris Kuijpers (DDB & Tribal Amsterdam), Michael Jansen (J. Walter Thompson Amsterdam), Remco Marinus (Lemz), Sicco Beerda (Kingsday), Thijs Bontje (N=5), Tolga Büyükdoganay (Ogilvy & Mather Amsterdam), Wouter Vanhaeren (Kokoro).

 

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht