Verbruiksdata delen maakt verschillende energieleveranciers mogelijk zonder extra meters

Eén huishouden met meerdere energieleveranciers blijkt mogelijk doordat apparaten in en om het huis -auto’s, warmtepompen, zonnepanelen, wasmachines en koelkasten- automatisch verbruiksdata kunnen doorgeven zonder verdere actie door de consument. Die heeft via een all-in leaseconstructie (aanschaf, onderhoud en energieverbruik in één) goedkoper en gemakkelijker plezier van zijn apparaat. De energierekening gaat naar de aanbieder van de constructie die daardoor meteen de prikkel heeft om het apparaat zo zuinig mogelijk te maken. Consumenten profiteren van nieuwe energiediensten en krijgen scherpere tarieven.
Dat blijkt uit een experiment dat Liander, namens alle netbeheerders, het afgelopen jaar heeft uitgevoerd met diverse energiebedrijven, leasemaatschappijen, laadpaalbeheerders en hun klanten. Een positieve uitkomst omdat de meeste consumenten geen trek hebben in het aanschaffen van extra meters vanwege de kosten en ruimtegebrek in de meterkast.
Direct naar werkgever
Binnen dit experiment ging het om leaseauto’s. Ongeveer 50 mensen deden mee, verspreid over diverse laadpaalbeheerders. Zij hadden thuis al een laadpaal met een gecertificeerde energiemeter. De resultaten laten zien dat de verbruiksdata die direct via het laadpunt worden uitgelezen van vergelijkbare kwaliteit zijn als de meetdata afkomstig uit de elektriciteitsmeter. Dit bewijst dat deze data ook bruikbaar zijn voor bijvoorbeeld de afrekening van elektriciteitsverbruik.
Lucien Joppe van slimladen-bedrijf PowerD: “We wilden proposities mogelijk maken waarbij de stroom voor elektrische auto’s geleverd wordt op momenten dat er veel wind- of zonne-energie beschikbaar is. Ook kan de factuur over het stroomverbruik voor het opladen van de leaseauto direct naar de werkgever. De autogebruiker hoeft niet meer te declareren. Scheelt een hoop administratiewerk”. Deze methode van afrekenen biedt vergaande mogelijkheden voor bijvoorbeeld warmtepompen en zonnepanelen en eventueel ook voor koelkasten en wasmachines.
Arjos Bot van leasemaatschappij Arval: “We hebben in dit experiment geleerd dat we grip op de kosten kunnen krijgen door een totaalpakket aan te bieden: een elektrische auto opladen met duurzame stroom tegen een vaste kilowattuur prijs. Deze nieuwe kennis helpt ons bij het ondersteunen van klanten die willen overstappen op een volledig elektrisch wagenpark.”
Energiewet aanpassen
Belangrijk is dat de nieuwe Energiewet de mogelijkheid biedt om ook andere partijen de bevoegdheid te geven de metingen voor bepaalde afrekeningen te doen; bijvoorbeeld laadpaalbeheerders. Onder de huidige wet zijn de (meetbedrijven van de) energieleveranciers hiervoor verantwoordelijk. De nieuwe Energiewet biedt kans om dit aan te passen. Daarom worden de resultaten van dit experiment gedeeld met het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Daar kijken ze met belangstelling mee vanwege die nieuwe wet.
Deelnemers
Aan het experiment namen onder andere deel energiebedrijven – ENGIE en EnergyZero – , laadpaalbeheerders – EV-Box, Awesems Nederland, PowerD en Shell Recharge Solutions – en de leasemaatschappijen – Arval, LeasePlan en Athlon. Liander was namens de netbeheerders betrokken.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.