Verve Group neemt Smaato over en behoort daarmee tot Top 10 wereldwijde advertentiemarktplaatsen

Het privacy-first omnichannel advertentieplatform Verve Group neemt Smaato over. De overname verloopt via moederbedrijf Media and Games Invest SE (MGI). Smaato heeft een waarde van 170 miljoen US Dollar. Door de overname wordt Verve Group één van de grootste wereldwijde marktplaatsen voor mobiele advertenties, met ruim 300 medewerkers op 25 locaties wereldwijd.
Smaato is een gerenommeerde aanbieder van mobile ads-technologie. Het bedrijf is opgericht in 2005 en heeft kantoren in San Francisco en Hamburg. Onlangs heeft Smaato zijn aanbod uitgebreid met diensten die voor meer bedoeld zijn dan alleen het genereren van inkomsten uit mobile-advertenties. Zo biedt de Smaato Group sindskort een selfservice platform voor uitgevers. Hiermee beschikken uitgevers over een toolset om mobile advertentie-inkomsten te genereren.
De nieuwe omnichannel oplossing van Smaato sluit naadloos aan op het omnichannel advertentieplatform van Verve Group. Dit platform biedt diensten en tools voor mobile web, mobile in-app, desktop, digital out-of-home (DOOH) en connected tv (CTV). Met de overname van Smaato voegt de Verve Group daar een mobile-first supply-side platform (SSP) aan toe. Door de overname groeit het aantal gezamenlijke platformgebruikers naar ongeveer twee miljard. Hiermee kan Verve Group merken en bureaus voorzien van een breder media-aanbod.
Smaato is de afgelopen jaren gestaag gegroeid. Dit geldt vooral voor de SaaS-accounts. Het aandeel daarvan is met 117 procent toegenomen ten opzichte van 2020. Met de overname vergroot Verve Group zijn bereik met een aanzienlijke hoeveelheid in-app uitgevers en adverteerders, vooral in de snelgroeiende digitale markt in Azië en het Pacifisch gebied. Het Smaato-productaanbod biedt uitgevers verschillende integratiemethoden via hun SDK, API, ad tag of Prebid, plus een advertentieserver en een advertentiemarktplaats. Daarnaast voorziet het bedrijf marketeers van een customer data platform (CDP), consent management platform (CMP), data visualisatie-oplossing en samengestelde pakketten om heel specifieke doelgroepen te targeten.
“We zijn verheugd dat we Smaato mogen verwelkomen in de Verve Group. We kijken er naar uit om hun premium pakketten en producten op te nemen in ons partneraanbod,” zegt Sameer Sondhi, Chief Revenue Officer van Verve Group. “Smaato heeft zijn dienstverlening uitgebreid met innovatieve omnichannel oplossingen. Dat levert een belangrijke bijdrage aan de verdere versterking van ons wereldwijde aanbod.”
“De toetreding tot Verve Group biedt Smaato een mooie kans om zijn producten bij een breder publiek onder de aandacht te brengen. Dat geldt ook voor de vijfduizend casual games van het MGI-gaming segment,” zegt Shen Wei, vertegenwoordiger van de aandeelhouders van Smaato. “Door de ondersteuning vanuit Verve Group en zijn moederbedrijf MGI – en de toegang tot gebruikersdata vanuit zijn games – krijgt Smaato een breder bereik, toegang tot technische resources en tot toptalent. Daarmee kan Smaato klanten de resultaten blijven bieden die zij verwachten.”
De overname is voor Verve Group een nieuwe mijlpaal in de groei van zijn productportfolio voor merken en uitgevers. De aandacht die het omnichannel advertentieplatform heeft voor privacy-first advertentieoplossingen is geleidelijk toegenomen. Dat blijkt uit de recente overname van het Beemray-platform, waarmee het bedrijf zijn contextual targeting-mogelijkheden heeft uitgebreid. Daarnaast heeft Verve Group onlangs de nieuwe targeting-oplossing ATOM (Anonymized Targeting on Mobile) gelanceerd. Dit product is gebouwd voor in-app adverteerders en uitgevers. Hiermee kunnen zij de waardevermindering van IDFA oplossen.
Media and Games Invest SE, het beursgenoteerde moederbedrijf van Verve Group, heeft via een dochteronderneming een overeenkomst gesloten met Shanghai Qiugu Investment Partnership (Limited Partnership). Dit is de huidige aandeelhouder van Smaato Group. De partijen hebben afgesproken dat MGI 99,99 procent van de aandelen van Shanghai Yi Qiu Business Management Co., Ltd. (de holding van Smaato Inc en Smaato Holding GmbH) in handen krijgt. De transactie wordt de komende twee maanden afgerond, ervan uitgaande dat de wettelijke goedkeuring in orde komt. De overnameprijs wordt volledig in valuta betaald.
Over Verve Group
Het omnichannel advertentieplatform van Verve Group verbindt adverteerders, bureaus, merken en uitgevers. Verve Group heeft een privacy-first aanpak. Daarmee biedt het bedrijf advertising-innovatie voor complete pakketoplossingen in waterdicht beveiligde omgevingen. Het bedrijf is een trusted partner voor meer dan 5.000 adverteerders en merken. Verve Group verbindt ruim 4.000 uitgevers en apps wereldwijd. Het bedrijf is onderdeel van Media and Games Invest (MGI) en heeft meer dan 200 medewerkers op ruim 20 locaties wereldwijd, van Noord- en Zuid-Amerika tot EMEA en APAC. Voor meer informatie: www.verve.com.
Over Media and Games Invest
Media and Games Invest SE is een games- en mediabedrijf dat voornamelijk actief is in Europa en Noord-Amerika. Het bedrijf groeit organisch en door strategische overnames. Dat komt tot uiting in een continue groei en CAGR-omzetgroei van 76 procent sinds 2018. De MGI Group heeft de afgelopen zes jaar meer dan 30 bedrijven en activa overgenomen. Deze zijn geïntegreerd in MGI Group. Daarbij gebruikt het bedrijf onder andere cloudtechnologie om efficiencywinst en concurrentievoordeel te realiseren. MGI Group-aandelen zijn genoteerd aan de Nasdaq First North Premier Growth Market in Stockholm en het Scale-segment van de Frankfurt Stock Exchange. Het bedrijf heeft een gedekte obligatie op de Nasdaq Stockholm en de Frankfurt Stock Exchange Open Market, en een obligatie zonder zekerheidsstelling op de Frankfurt Stock Exchange Open Market. Voor meer informatie: www.mgi-se.com.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.