Industry Wire

Geplaatst door ViaSana

ViaSana en Brightfish lanceren uniek patiëntportaal

Het patiëntportaal van orthopedisch centrum Kliniek ViaSana in Mill heeft een nieuw design en extra functionaliteiten. Uniek is dat MijnViaSana pushberichten verstuurt met voorlichting in de dagen rondom een behandeling of afspraak. Dit zorgt voor een goede voorbereiding en vergroot de kennis tijdens de revalidatieperiode. Volgens Fabio Catarinella, CMIO bij Brightfish, is een belangrijke succesfactor de directe toegang tot informatie uit het medisch dossier: “Hier horen de diagnose, de operatieverrichtingen en brieven naar de huisarts bij, maar denk ook aan afspraken en ingrepen. Het innovatieve patiëntportaal, inclusief de bijbehorende Apple en Google apps, zijn ontwikkeld door ons en beschikbaar voor alle ViaSana behandelingen.”

Een zinvol patiëntportaal
Het doel van portalen is patiënten inzicht te geven in hun eigen gezondheid. Veel zorgaanbieders hebben alleen een patiëntportaal waar wat gegevens uit het medisch dossier terug te vinden zijn. Maar volgens marketing manager Mike Gabriel van ViaSana is dat niet genoeg om de patiënt te betrekken bij de zorg: “Wij hebben ons zorgportaal daarom verrijkt met functionaliteiten die patiënten nuttig vinden, zoals een tijdlijn met patiëntvoorlichting en berichtgeving als informatie belangrijk is. Ongeveer de helft van de ViaSana patiënten logt gedurende een zorgtraject gemiddeld 9x in op MijnViaSana. Het portaal kan via de computer, smartphone en tablet benaderd worden.”

Pijncoach en prognose check
“Naast inzicht in het medisch dossier en een tijdlijn is MijnViaSana ook uitgerust met de pijncoach en de persoonlijke prognose check. Dit zijn geen losse applicaties maar integrale onderdelen van het portaal. Dankzij de pijncoach ervaren patiënten na de operatie minder pijn en gebruiken ze minder pijnstillers. De persoonlijk prognose check laat patiënten voor de operatie zien, hoe andere patiënten na een operatie herstellen. “Dankzij Brightfish kunnen wij de patiënt één platform aanbieden waarop de patiënt alle digitale zorg kan gebruiken. De komende maanden worden meer innovatieve functionaliteiten toegevoegd aan MijnViaSana.” Aldus Gabriel.

Techniek
Een van de grootste struikelblokken om een patiëntportaal organisatie breed geïmplementeerd te krijgen, is volgens Catarinella de integratie met bestaande systemen: “Zodra gebruikers naar andere schermen – en soms zelfs met andere accounts – moeten navigeren haken ze af. Zowel patiënten als zorgverleners hebben geen tijd om die extra handelingen te doen. Daarom is het ViaSana portaal integraal onderdeel van het EPD (HiX), informatie in het portaal en de app komt direct uit het EPD. Het aanmelden van patiënten gaat automatisch op basis van de operatiedatum en afspraakcode. Relevante gegevens die door de patiënten met de apps worden verzameld komen direct in het dossier te staan.“

Over ViaSana
Kliniek ViaSana levert verzekerde zorg en is volledig gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van bewegings- en pijnklachten. De specialisten van ViaSana behandelen patiënten bij aandoeningen aan de knie, heup, rug- en wervelkolom, schouder en arm, voet en enkel. Als één van de grootste orthopedische ZBC’s van Nederland is ViaSana constant op zoek naar de beste zorg voor haar patiënten, met als belangrijkste doel hun kwaliteit van leven terug te geven.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht